THE CONCEPT OF GOODS IN THE CONCEPTS OF MARKETING MANAGEMENT
Abstract
The purpose of the article is to highlight how the concept of such a category as goods has evolved along with the concepts of marketing management. Determining the need for further research in this area, as well as other basic marketing concepts. The vast majority of the articles reviewed are devoted exclusively to the concepts of marketing management, or to a particular industry through which they are considered. A study was conducted to determine whether there are similar or related studies. This article reveals how the definitions of goods have changed along with the change and evolution of marketing management concepts. How the understanding of this term has changed and what path it has taken from the emergence of the very first concept of marketing - production, to the modern ones (social and ethical marketing and relationship marketing). With the help of such research methods as analysis and synthesis, induction and deduction, the definition of goods was provided through the prism of concepts within each of the marketing concepts. According to each approach, attention to this category of marketing was paid to a greater or lesser extent. The features of each of the concepts and how they influenced the very understanding of the concept of "goods" are investigated. The peculiarities of the advantages and disadvantages of each approach, from the least attention to the product to the greatest attention to it, the sequence of changes in concepts and terminology are considered. The trajectory of the evolution of the concept of "goods" and the changes it has undergone under each of the concepts are obtained. The results of the study can give impetus to new research on marketing concepts, or even serve as a new branch of this area. The results of this study allow us to examine in more detail the approaches to understanding the concept of "goods". The results show how one of the main categories has changed. This study can be of great importance for further research in the direction of how the main categories of marketing have changed within the concept of marketing management. Further research can help to consider the evolution of marketing categories in more detail and make a significant contribution to marketing theory.
References
Бойко С.В. Концепція маркетингу в сучасних умовах. Сучасні проблеми економічної теорії, маркетингу та моделювання соціально-економічних систем. 133 с. URL: https://www.kntu.kr.ua/doc/science/zahody/vikl/2021/7-tez.pdf#page=133
Борисенко О.С., Шевченко А.В. Новий вектор розвитку концепції маркетингу: сучасні тренди та інструменти. Doctoral dissertation, Національний авіаційний університет. 2021. URL: https://dspace.nau.edu.ua/handle/NAU/56323
Горященко Ю.Г. Мікс-концепція маркетингу інноваційних підприємств. Економіко - правові дискусії: матеріали ІІI Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції студентів, аспірантів та науковців. 30 квітня 2022 року, м. Кропивницький. С. 30–32. URL: https://dspace.sfa.org.ua/bitstream/123456789/1797/1/Economic_and_legal_discussions_30042022.pdf#page=30
Козир І.С. Концепції маркетингу послуг в системі внутрішнього забезпечення якості ЗВО. Конкурентоспроможна модель інноваційного розвитку економіки України: матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Кропивницький, 21 квіт. 2021 р. М–во освіти і науки України, Центральноукраїн. нац. техн. ун–т. Кропивницький : ЦНТУ, 2021. 195 с. С. 27.
Косенко С.А., Перерва П.Г. Сутність сучасної концепції маркетингу вражень. Інноваційна модернізація економіки України в умовах євроінтеграційних процесів: матеріали 7-ї Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. / орг. ком.: О. І. Маслак та ін. 15-16 листопада 2022 р. Кременчуц. нац. ун-т ім. М. Остроградського та ін. Кременчук, 2022. С. 163–167. URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/60354
Куваєва Т.В., Захарченко Ю.В. Вплив концепції маркетингу 4.0 на функціонування конкурентного ринку електроенергії України; Impact of the marketing 4.0 concept on the functioning of the competitive electricity market of Ukraine. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2022. № 2. URL: https://ev.nmu.org.ua/docs/2022/2/EV20222_159-170.pdf
Лисиканич Н. Сучасна концепція маркетингу в Україні. 2020. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/37898/1/194.pdf
Лук’янихіна О.А. Введення до маркетингу: навч.посіб. Суми : Сумська філія ХНУВС, 2016. 208с.
Старостіна А.О., Кравченко В.А., Пригара О.Ю., Ярош-Дмитренко Л.О. Маркетинг: навчальний посібник / за заг.ред. проф. Старостіної А.О. Київ : «НВП «Інтерсервіс», 2018. 216 с.
Палига Є.М., Гірняк О.М., Лазановський П.П. Маркетинг: підруч. Львів : Українська академія друкарства, 2020. 352 с.
The concept of marketing in modern conditions. Modern problems of economic theory, marketing and modeling of socio-economic systems. 133 p. Available at: https://www.kntu.kr.ua/doc/science/zahody/vikl/2021/7-tez.pdf#page=133
Borysenko O. S., Shevchenko A. V. (2021) New vector of development of the marketing concept: modern trends and tools. Doctoral dissertation, National Aviation University. Available at: https://dspace.nau.edu.ua/handle/NAU/56323
Horiashchenko Yu. H. (April 30, 2022) Mix-concept of marketing of innovative enterprises. Economic and legal discussions: materials of the III International Scientific and Practical Internet Conference of Students, Postgraduates and Scientists. Kropyvnytskyi, pp. 30–32. Available at: https://dspace.sfa.org.ua/bitstream/123456789/1797/1/Economic_and_legal_discussions_30042022.pdf#page=30
Kozyr I. S. (April 21. 2021) Concepts of service marketing in the system of internal quality assurance of higher education institutions. Competitive model of innovative development of the Ukrainian economy: materials of the IV International scientific and practical conference. Kropyvnytskyi. Ministry of Education and Science of Ukraine, Central Ukrainian National Technical University. Kropyvnytskyi: CNTU, 195 p., p. 27.
Kosenko S. A., Pererva P. H. (November 15-16, 2022) The essence of the modern concept of impression marketing. Innovative modernisation of Ukraine's economy in the context of European integration processes: materials of the 7th International scientific and practical Internet conference / organising committee: O. Maslak et al.. Kremenchuk National University named after M. Ostrohradskyi and others. Kremenchuk. Pp. 163–167. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/60354
Kuvaieva T. V., Zakharchenko Y. V. (2022) Influence of the marketing 4.0 concept on the functioning of the competitive electricity market of Ukraine; Impact of the marketing 4.0 concept on the functioning of the competitive electricity market of Ukraine. Economic Bulletin of Dnipro Polytechnic, no. 2. Available at: https://ev.nmu.org.ua/docs/2022/2/EV20222_159-170.pdf
Lysykanych N. (2020) Modern concept of marketing in Ukraine. Available at: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/37898/1/194.pdf
Lukianikhina O. A. (2016) Introduction to marketing: a textbook. Sumy: Sumy branch of KhNUIA, 208 p.
Starostina A. O., Kravchenko V. A., Pryhara O. Y., Yarosh-Dmytrenko L. O. (2018) Marketing: a textbook / edited by Prof. Starostina A.O. Kyiv: SPE "Interservice", 216 p.
Palyha E. M., Hirnyak O. M., Lazanovsky P. P. (2020) Marketing: a textbook. Lviv: Ukrainian Academy of Printing, 352 p.