FORMATION OF THE IMAGE OF THE INNOVATION PROJECT AS A MANAGEMENT PROBLEM
Abstract
The article is devoted to the analysis of the theoretical and methodological aspects of managing the process of forming the image of an innovative project. The substantiation of the management concept of image development of the innovative project, which is a kind of image positioning algorithm and subsequent marketing activities of the manager, has been substantiated. The concept of the image of innovation is substantiated, as an image formed in the minds of people, namely: consumers, partners, potential employees, competitors. Its formation occurs due to targeted influence, for example, various marketing, information or PR activities, improvement of the quality of goods or services, optimization of work with personnel, establishment of relations with partners. Four main approaches to image formation are summarized and distinguished, depending on the object of management activity – production, client, communication and personnel. The manager's role during image development actually boils down to optimal integration and maximally effective coordination of the characterized approaches. The main function of the image is to create a positive attitude towards the innovative project, and, as a result, a system of social connections, trust and high evaluation of the target audience. In addition, a positive image necessarily helps to increase the prestige, rating, and therefore the authority and influence of the project. In the context of the structural analysis of the management concept of image formation, key tools such as corporate style, visual and verbal communications, advertising PR events are considered. It has been established that corporate style increases the effectiveness of advertising. The article highlights three main stages in the management of the process of image formation of an innovative project, during which there is a gradual transition from the development of a strategy to the gradual expansion of social advertising and the expansion of the public relations system, the shift of the emphasis of the manager's activities from internal to external image, from primary marketing research to the development of methods for evaluating and reflecting on the formed image. The outlined principles of effective functioning of the concept of implementing the image of an innovative project are based on the innovation manager's knowledge of the basic laws of the human psyche – the properties of memory, emotional color and vividness of images.
References
Азізов С.П. Використання концепції управління іміджем підприємства у підвищенні його конкурентноспроможності. Проблеми інноваційного інвестиціного розвитку. 2018. № 15. С. 74–81.
Василенко О.В. Інноваційний менеджмент: навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. Київ : ЦУЛ, 2003. 440 с.
Грицан О.В. Формування позитивного іміджу навчального закладу : методичні рекомендації. Миколаїв : ОІППО, 2016. 44 с.
Колодка А.В. Імідж організації як економічна категорія: сутність, зміст, основні етапи формування. Прометей. 2012. № 2 (38). С. 164–170.
Лозовський О.М., Іванцова І.В. Інноваційний проєкт як пріоритетний напрям розвитку сучасного підприємства. Молодий вчений. 2018. № 2 (2). С. 723–726.
Пшенична Л. Імідж керівника – важлива складова кар’єри управлінця. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 6 (80). С. 233–250.
Родіонов О.В. Складові іміджу підприємства. Управління проектами та розвиток виробництва: збірник наукових праць. Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2005. № 1 (13). С. 154–159.
Сафонік Н.П., Ковальчук А.М., Карпенко І.О. Особливості формування економічного потенціалу підприємства із позицій його іміджу в умовах адаптації до змін. Бізнес Інформ. 2021. № 11. C. 287–293.
Собко О., Крисоватий І. Вдосконалення управління інноваційними проєктами та пожвавлення інноваційної активності підприємств України. Вісник економіки. 2021. Вип. 3. С. 84–97.
Пойда-Носик Н.Н., Черленяк І.І. Управління інноваційними проектами : навч. посіб. Ужгород : Говерла, 2017. 360 с.
Azizov S.P. (2018) Vykorystannia kontseptsii upravlinnia imidzhem pidpryiemstva u pidvyshchenni yoho konkurentnospromozhnosti [Using the concept of enterprise image management to increase its competitiveness]. Problemy innovatsiinoho investytsinoho rozvytku, no. 15, pp. 74–81.
Vasylenko O.V. (2003) Innovatsiinyi menedzhment [Innovation management]: navch. posib. dlia stud. vyshchykh navch. zakl. Kyiv: TsUL, 440 p.
Hrytsan O.V. (2016) Formuvannia pozytyvnoho imidzhu navchalnoho zakladu [Formation of a positive image of the educational institution]: metodychni rekomendatsii. Mykolaiv: OIPPO, 44 p.
Kolodka A.V. (2012) Imidzh orhanizatsii yak ekonomichna katehoriia: sutnist, zmist, osnovni etapy formuvannia [The image of the organization as an economic category: essence, content, main stages of formation]. Prometei, no. 2 (38), pp. 164–170.
Lozovskyi O.M., Ivantsova I.V. (2018) Innovatsiinyi proiekt yak priorytetnyi napriam rozvytku suchasnoho pidpryiemstva [Innovative project as a priority direction of development of a modern enterprise]. Molodyi vchenyi, no. 2 (2), pp. 723–726.
Pshenychna L. (2018) Imidzh kerivnyka – vazhlyva skladova kariery upravlintsia [The manager's image is an important component of a manager's career]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, no. 6 (80), pp. 233–250.
Rodionov O.V. (2005) Skladovi imidzhu pidpryiemstva [Components of the image of the enterprise]. In Upravlinnia proektamy ta rozvytok vyrobnytstva. Luhansk: Vyd-vo SNU im. V. Dalia. No. 1 (13), pp. 154–159.
Safonik N.P., Kovalchuk A.M., Karpenko I.O. (2021) Osoblyvosti formuvannia ekonomichnoho potentsialu pidpryiemstva iz pozytsii yoho imidzhu v umovakh adaptatsii do zmin [Peculiarities of the formation of the economic potential of the enterprise from the standpoint of its image in the conditions of adaptation to changes]. Biznes Inform, no. 11, pp. 287–293.
Sobko O., Krysovatyi I. (2021) Vdoskonalennia upravlinnia innovatsiinymy proektamy ta pozhvavlennia innovatsiinoi aktyvnosti pidpryiemstv Ukrainy [Improving the management of innovative projects and revitalizing the innovative activity of Ukrainian enterprises]. Visnyk ekonomiky, is. 3, pp. 84–97.
Poida-Nosyk N.N., Cherleniak I.I. (Comps.). (2017) Upravlinnia innovatsiinymy proektamy [Management of innovative projects]: navch. posib. Uzhhorod: Hoverla, 360 p.