MARKETING ANALYSIS OF THE MARKET OF CRAFT AGRICULTURAL PRODUCTS

  • Viktoriia Kolodiazhna Sumy National Agrarian University
Keywords: craft production, craft products, marketing, marketing analysis, marketing theories, agricultural sector, market, segmentation, production technologies, sales channels

Abstract

The article deals with issues of marketing analysis and opportunities for domestic production of craft agricultural products. The main marketing theories used to promote craft agricultural products are haracterized, as well as the aspects of their practical application when conducting marketing research are considered. The algorithm of their application when conducting marketing analysis and determining the needs and preferences of consumers of craft agricultural products is given. The main types of craft agricultural products are presented and characterized. The results of the study of the domestic market of Ukraine in terms of producers of craft cheeses are displayed. The results of a marketing research on the possibility of selling craft cheeses on the example of the internal market of the regional center of Sumy are shown. The results of the research of the range of cheeses offered by the retail network and restaurants of the city of Sumy (using the cheese plate as an example) are given. It has been proven that the marketing analysis of craft agricultural products includes the importance of focusing on specific market segments, the development of effective branding and packaging, as well as the use of social networks and other digital marketing channels to reach potential consumers of craft products. It is concluded that effective marketing strategies are important for success in the market of craft agricultural products.

References

Автентичні смаки Івано-Франківщини. Гастрономічний путівник. URL: https://www.if.gov.ua/storage/app/sites/24/documentu-2021/gastronomichniy-putivnik-if.pdf.

Данніков О. В. Вдосконалення процесу управління продажем з позицій маркетингового стратегічного плану¬вання. Формування ринкової економіки, 2014, Вип. 32. С. 91–103.

Дарчук В.Г. Аналіз та планування маркетингової діяльності. Київ : ДУТ, 2019. 146 с.

Десятилетие семейных фермерских хозяйств организации объединенных наций 2019-2028. Глобальный план действий. URL: http://www.fao.org/3/ca4672ru/ca4672ru.pdf

Ірина Глотова. Mineсraft для фермера: абетка розвитку дрібнооптового виробництва харчів. URL: https://agravery.com/uk/posts/show/minesraft-dla-fermera-abetka-rozvitku-dribnooptovogo-virobnictva-harciv.

Органік в Україні. URL: http://organic.com.ua/organic-v-ukraini.

Пилипчук В. П., Данніков О. В. Маркетинговий аналіз та оцінка ефективності продажу. БІЗНЕСІНФОРМ. 2016. № 3. С. 291–296.

Семко Т., Іваніщева О. Аналіз сучасного стану крафтового виробництва сирів в Україні з елементами НАССР. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky, Vol. 7, No. 3/2019. Рр. 92–94.

Фермери виготовляють унікальні сири з лавандою, м'ятою, з кавовою скоринкою, липою та вином. URL: https://greenpost.ua/news/fermery-vygotovlyayut-unikalni-syry-z-lavandoyu-m-yatoyu-z-kavovoyu-skorynkoyu-lypoyu-ta-vynom-foto-i29049.

Штефанич Д., Братко О., Дячун О., Лагоцька Н., Окрепкий Р. Маркетинговий аналіз. Тернопіль : Економічна думка, 2011, 267 с.

Данько, Ю. І., Блюмська-Данько, К. В., & Галинська, А. В. (2017). Маркетингова система формування конку¬рентоспроможності аграрних підприємств. Бизнес Информ, (1 (468)), 353–357.

Данько, Ю. І., & Слюсарева, Л. В. (2020). Механізми управління конкурентоспроможністю в системі сталого розвитку аграрних підприємств. Вісник Сумського національного аграрного університету, (1 (83)), 87–92.

Avtentychni smaky Ivano-Frankivshchyny. Hastronomichnyi putivnyk. URL: https://www.if.gov.ua/storage/app/sites/24/documentu-2021/gastronomichniy-putivnik-if.pdf.

Dannikov O. V. Vdoskonalennia protsesu upravlinnia prodazhem z pozytsii marketynhovoho stratehichnoho planu¬vannia. Formuvannia rynkovoi ekonomiky, 2014, Vyp. 32. Р. 91–103.

Darchuk V. H. Analiz ta planuvannia marketynhovoi diialnosti. Kyiv: DUT, 2019. 146 р.

Desiatyletye semeinыkh fermerskykh khoziaistv orhanyzatsyy obedynennykh natsyi 2019-2028. Hlobalnyi plan deistvyi. URL: http://www.fao.org/3/ca4672ru/ca4672ru.pdf.

Iryna Hlotova. Minesraft dlia fermera: abetka rozvytku dribnooptovoho vyrobnytstva kharchiv. URL: https://agravery.com/uk/posts/show/minesraft-dla-fermera-abetka-rozvitku-dribnooptovogo-virobnictva-harciv.

Orhanik v Ukraini. URL: http://organic.com.ua/organic-v-ukraini.

Pylypchuk V. P., Dannikov O. V. Marketynhovyi analiz ta otsinka efektyvnosti prodazhu. BIZNESINFORM. 2016. № 3. P. 291–296.

Semko T., Ivanishcheva O. Analiz suchasnoho stanu kraftovoho vyrobnytstva syriv v Ukraini z elementamy NASSR. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky, Vol. 7, No. 3/2019. Rr. 92–94.

Fermery vyhotovliaiut unikalni syry z lavandoiu, miatoiu, z kavovoiu skorynkoiu, lypoiu ta vynom. URL: https://greenpost.ua/news/fermery-vygotovlyayut-unikalni-syry-z-lavandoyu-m-yatoyu-z-kavovoyu-skorynkoyu-ly¬poyu-ta-vynom-foto-i29049.

Shtefanych D., Bratko O., Diachun O., Lahotska N., Okrepkyi R. Marketynhovyi analiz. Ternopil: Ekonomichna dumka, 2011, 267 p.

Danko, Yu. I., Bliumska-Danko, K. V., & Halynska, A. V. (2017). Marketynhova systema formuvannia konkurentos¬promozhnosti ahrarnykh pidpryiemstv. Byznes Inform, (1 (468)), 353–357.

Danko, Yu. I., & Sliusareva, L. V. (2020). Mekhanizmy upravlinnia konkurentospromozhnistiu v systemi staloho roz¬vytku ahrarnykh pidpryiemstv. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu, (1 (83)), 87–92.

Published
2023-02-28
How to Cite
Kolodiazhna, V. (2023). MARKETING ANALYSIS OF THE MARKET OF CRAFT AGRICULTURAL PRODUCTS. Bulletin of Sumy National Agrarian University, (1 (93), 22-27. https://doi.org/10.32782/bsnau.2023.1.5