Theoretical analysis of determining the determinants of demand and supply for higher education
Abstract
The paper considers the term «market of educational services» in the system of higher education. Using a comparative method, the determinants of demand and supply of educational services from the point of view of a market economy are investigated. The two main groups of factors of economic categories are defined as two separate tables that clearly demonstrate the similarity of education and economics. Among the key indicators of demand in this market is the number of entrants (consumers) who make their choice based on tangible and intangible preferences. The article also identifies the main factors influencing demand: the number of applicants, the place of universities in national and international rankings (reputation), university infrastructure, the prestige of the speciality, prices for educational services, related training costs, increasing demand specialists in the labor market, changes in final testing during the quarantine period and others. The main components for building the supply model are the number of higher education institutions (HEIs) and specialities on the market. Additionally, the supply models` components are the number of universities, other educational institutions, number of specialities and state orders in universities, costs of educational services, level of government funding and of scientific and technological progress, education policy (higher education standards), transition to distance learning in the period of quarantine, during the pandemic, the amount of funding for universities, deficit expectations (the birth rate, the dynamics of international emigration of families), etc. The paper recognizes that government and its policy affect the market situation in higher education significantly. Based on these results, the authors of this work developed recommendations for improving the higher education management in Ukraine, in particular, as an effective method of reducing labor emigration in Ukraine. The first recommendation is to increase the autonomy of universities and encourage them to cooperate with employers through reducing the percentage of curricula, as it will be updated with the help of labor market participants. The next guidance in the higher education system is an improvement of training areas for professional areas at a place of work and lifelong learning. Because consumers are not only graduates of schools and institutes, but also solvent elder individuals. The last piece of advice is an introduction of dual education with the support of employers.
References
Аналітична та статистична інформація. Офіційний сайт Державної служби зайнятості. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/69.
Ахновська І.О. Тенденції розвитку ринку освітніх послуг в Україні. Економiка i органiзацiя управлiння. 2017. № 2 (26). С. 39–49.
Букало Н.А. Фактори формування та задоволення потреб споживачів у послугах вищої освіти. Волинський інститут економік та менеджменту. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/153583714.pdf.
Демографічна та соціальна статистика. Населення та міграція. Офіційний сайт Державної служби статистики. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/ds.htm.
Дмитрієв В. Ю. Особливості ринку освітніх послуг у системі вищої освіти. Приазовський державний технічний університет. URL: https://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/dmitriev.htm.
ЗНО 2021 відбудеться у заплановані терміни: пробне тестування пройде 10 квітня, основна сесія розпочнеться 21 травня. Офіційний сайт Міністерства освіти та науки. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zno-2021-vidbudetsya-u-zaplanovani-termini-probne-testuvannya-projde-10-kvitnya-osnovna-sesiya-rozpochnetsya-21-travnya.
Карпюк О.А. Організаційно-економічні аспекти взаємодії попиту і пропозиції на ринку освітніх послуг. Вісник ЖДТУ. 2012. № 1 (59). С. 120–122.
Кидалашев О.А. Рынок образовательных услуг: спрос на услуги высшего образования. Йошкар-Ола : Марийский Государственный Университет, 2007. URL: https://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_2007/24/aksinia_@bk.ru.doc.pdf.
Кузьмина Е.Е. Маркетинг образовательных услуг : учебное пособие [для магистров]. Москва : Юрайт, 2012. 330 с.
Либак І.А. Сучасні детермінанти гармонізації ринків праці та освітніх послуг. Економіка та суспільство. 2020. № 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-31
Моргулець О. Б. Управління вищим навчальним закладом як суб’єктом ринку : монографія. Київ : КНУТД, 2017. 454 с. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/9467.
Панченко В.А. Організаційні аспекти менеджменту та маркетингу у закладах вищої освіти. Матеріали конференції, 2020. DOI: https://doi.org/10.36074/13.03.2020.v1.09
Патора Р. Ринок освіти в системі кадрового забезпечення стратегічного розвитку країни. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002. 336 с.
Петрушенко Ю.М. Мікроекономіка: теорія та приклади розв’язання задач : навч. посібник. Суми : ВТД «Університетська книга», 2012. 320 с.
Покідіна В. Університети та бізнес: міжнародний досвід співпраці та перспективи для України. Проект «Популярна економіка: ціна держави». 2016. № 41. 25 с. URL: http://old.cost.ua/files/Universities%20and%20business_report.pdf.
Пульс трудової міграції. Інтеграційні наміри українських трудових мігрантів у Польщі. Gremi Personal. URL: https://gremi-personal.com.ua/puls-trudovoi-migracii-integracijni-namiri-ukrainskih-trudovih-migrantiv-u-polshhi/
Розподіл коштів з державного бюджету між Закладами Вищої Освіти у 2020. Офіційний сайт Міністерства освіти та науки. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/rozpodil-koshtiv-z-derzhavnogo-byudzhetu-mizh-zakladami-vishoyi-osviti-u-2020.
Романова И.М., Шевченко О.М., Полупанова В.А. Сущность, структура и особенности рынка образовательных услуг. Маркетинг в России и за рубежом. 2012. № 3. URL: https://dis.ru/library/523/31478/
Савицька Н.Л., Ушакова Н.Г., Помінова І.І. Ринок послуг вищої освіти в контексті теорії меріторних благ. Проблеми економіки. 2016. № 4. С. 190–196. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2016_4_27
Сенокосова О.В. Экономическое образование. Уч. пособие. Саратов : Педагогические образование, 2018. 62 с.
Сидоренко І. Роль освіти у майбутньому України: концепція чотирьох світів. Збірник матеріалів науково-практичної конференції з міжнародною участю «Ринок освітніх послуг: виклики сучасності». м. Київ, 11 червня 2019. C. 67–68.
Статистика з основної діяльності. Офіційний сайт Державної міграційної служби України. URL: https://dmsu.gov.ua/diyalnist/statistichni-dani/statistika-z-osnovnoj-diyalnosti.html.
Статистика сайту. Сайт Work ua. URL: https://www.work.ua/about-us/stat/
Шевченко Д.А. Маркетинговые стратегии ценообразования в ВУЗе. Практический маркетинг. 2002. № 68 (10). С. 7–14.
Analitychna ta statystychna informatsiia. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby zainiatosti. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/69.
Akhnovska I.O. Tendentsii rozvytku rynku osvitnikh posluh v Ukraini. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. 2017. № 2 (26). S. 39–49.
Bukalo N.A. Faktory formuvannia ta zadovolennia potreb spozhyvachiv u posluhakh vyshchoi osvity. Volynskyi instytut ekonomik ta menedzhmentu. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/153583714.pdf.
Demohrafichna ta sotsialna statystyka. Naselennia ta mihratsiia. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/ds.htm.
Dmytriiev V. Yu. Osoblyvosti rynku osvitnikh posluh u systemi vyshchoi osvity. Pryazovskyi derzhavnyi tekhnichnyi universytet. URL: https://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/dmitriev.htm.
ZNO 2021 vidbudetsia u zaplanovani terminy: probne testuvannia proide 10 kvitnia, osnovna sesiia rozpochnetsia 21 travnia. Ofitsiinyi sait Ministerstva osvity ta nauky. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zno-2021-vidbudetsya-u-zaplanovani-termini-probne-testuvannya-projde-10-kvitnya-osnovna-sesiya-rozpochnetsya-21-travnya.
Karpiuk O.A. Orhanizatsiino-ekonomichni aspekty vzaiemodii popytu i propozytsii na rynku osvitnikh posluh. Visnyk ZhDTU. 2012. № 1 (59). S. 120–122.
Kidalashev O.A. Ryinok obrazovatelnyih uslug: spros na uslugi vyisshego obrazovaniya. Yoshkar-Ola : Mariyskiy Gosudarstvennyiy Universitet, 2007. URL: https://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_2007/24/aksinia_@bk.ru.doc.pdf.
Kuzmina E.E. Marketing obrazovatelnyih uslug : uchebnoe posobie [dlya magistrov]. Moskva : Yurayt, 2012. 330 s.
Lybak I.A. Suchasni determinanty harmonizatsii rynkiv pratsi ta osvitnikh posluh. Ekonomika ta suspilstvo. 2020. № 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-31
Morhulets O. B. Upravlinnia vyshchym navchalnym zakladom yak subiektom rynku : monohrafiia. Kyiv : KNUTD, 2017. 454 s. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/9467.
Panchenko V.A. Orhanizatsiini aspekty menedzhmentu ta marketynhu u zakladakh vyshchoi osvity. Materialy konferentsii, 2020. DOI: https://doi.org/10.36074/13.03.2020.v1.09
Patora R. Rynok osvity v systemi kadrovoho zabezpechennia stratehichnoho rozvytku krainy. Lviv : Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», 2002. 336 s.
Petrushenko Yu.M. Mikroekonomika: teoriia ta pryklady rozviazannia zadach : navch. posibnyk. Sumy : VTD «Universytetska knyha», 2012. 320 s.
Pokidina V. Universytety ta biznes: mizhnarodnyi dosvid spivpratsi ta perspektyvy dlia Ukrainy. Proekt «Populiarna ekonomika: tsina derzhavy». 2016. № 41. 25 s. URL: http://old.cost.ua/files/Universities%20and%20business_report.pdf.
Puls trudovoi mihratsii. Intehratsiini namiry ukrainskykh trudovykh mihrantiv u Polshchi. Gremi Personal. URL: https://gremi-personal.com.ua/puls-trudovoi-migracii-integracijni-namiri-ukrainskih-trudovih-migrantiv-u-polshhi/
Rozpodil koshtiv z derzhavnoho biudzhetu mizh Zakladamy Vyshchoi Osvity u 2020. Ofitsiinyi sait Ministerstva osvity ta nauky. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/rozpodil-koshtiv-z-derzhavnogo-byudzhetu-mizh-zakladami-vishoyi-osviti-u-2020.
Romanova I.M., Shevchenko O.M., Polupanova V.A. Suschnost, struktura i osobennosti ryinka obrazovatelnyih uslug. Marketing v Rossii i za rubezhom. 2012. № 3. URL: https://dis.ru/library/523/31478/
Savytska N.L., Ushakova N.H., Pominova I.I. Rynok posluh vyshchoi osvity v konteksti teorii meritornykh blah. Problemy ekonomiky. 2016. № 4. S. 190–196. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2016_4_27
Senokosova O.V. Ekonomicheskoe obrazovanie. Uch. posobie. Saratov : Pedagogicheskie obrazovanie, 2018. 62 s.
Sydorenko I. Rol osvity u maibutnomu Ukrainy: kontseptsiia chotyrokh svitiv. Zbirnyk materialiv naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu «Rynok osvitnikh posluh: vyklyky suchasnosti». m. Kyiv, 11 chervnia 2019. S. 67–68.
Statystyka z osnovnoi diialnosti. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi mihratsiinoi sluzhby Ukrainy. URL: https://dmsu.gov.ua/diyalnist/statistichni-dani/statistika-z-osnovnoj-diyalnosti.html.
Statystyka saitu. Sait Work ua. URL: https://www.work.ua/about-us/stat/
Shevchenko D.A. Marketingovyie strategii tsenoobrazovaniya v VUZe. Prakticheskiy marketing. 2002. № 68 (10). S. 7–14.