Theoretical fundamentals of formation of competitiveness and competitive advantages of rural green tourism en-terprises
Abstract
The article defines the content of the category of competitiveness and establishes its features in relation to rural green tourism enterprises. It is established that they function not so much in the conditions of intra-branch, but so much inter-branch competition. For the Ukrainian countryside, it is more traditional and typical to operate any-sized agricultural enterprises that make a profit under almost any conditions on the basis of diversification of production. It was found that in such circumstances, the existing internal and external competitive advantages of rural green tourism enterprises should have additional support from rural communities, budget and tax preferences and other forms and instruments of state support. This will strengthen their competitive position in order not only to generate profits and meet the needs of consumers in recreation, but also increase employment and living standards of rural residents, reduce the production burden on the environment and solve environmental problems in rural areas, accelerate development of related industries and activities.
References
2. Азоев Г.Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика: Центр экономики и маркетинга, 1996. 208 с.
3. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность организации в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент. Изда-тельско-книготорговый центр “Маркетинг”, Москва, 2002. 892 с.
4. Porter M. Competition. USA: Harvard Business School Publishing Cooperation, 2008. URL: https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=184
5. Клименко С. М. та ін. Управління конкурентоспроможністю підприємства. К., КНЕУ, 2006. 527 с.
6. Мармуль Л., Романюк І. Потенціал конкурентоспроможності підприємницької діяльності у галузі сільського зеленого туризму. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2017. № 1 (37). С. 47–50.
7. Ігнатенко М. Теоретичні засади та практичні напрями формування корпоративної соціальної відповідальності аграр-них і харчових підприємств. Економіка АПК. 2015. №.1 С. 78.
8. Пеньковський В.С. Соціально-економічна сутність та значимість підприємств сільського зеленого туризму у моделях організації та розвитку сільських територій. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Вип. 2(9). Полтава: ПДАА, 2014. С. 237-241.
9. Романюк І.А. Стратегічне управління розвитком галузі туризму на засадах формування корпоративної культури тури-стичних підприємств. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2016. № 2 (34). С. 24-27
10. Ігнатенко М.М., Мармуль Л.О., Сарапіна О.А. Соціально-економічний потенціал сільських територій як основа розви-тку підприємств сільського зеленого туризму на засадах інноваційності. Економіка та менеджмент культури. № 2. 2016. С. 32-38.