INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY AS A TOOL FOR INCREASING COMPETITIVENESS IN THE PRINTING INDUSTRY

Keywords: printing industry, information and communication technologies, market, company’s competitiveness, competitive advantage, digital printing, digital economy

Abstract

The study defines the role of information and communication technologies in the economy of the XXI century. It identifies the relationship between increasing competitiveness and the development of information and communication technologies in a printing company. The authors suggest that the basis for ensuring the competitiveness of a printing company is the actualisation of the role of information and communication technologies in the printing industry, as well as the following aspects of activity: automation and digital technologies; production of personalised printed products; use of electronic communication systems; application of information technologies that allow creating innovative printed products with complex design. The authors draw attention to the fact that it is important for the management to take into account potential problems when introducing innovations based on optimising the use of a complex of information and communication technologies in a company. Careful planning, analysis and assessment of possible consequences of implementation, openness to change and readiness for continuous improvement are general recommendations for the management of a company. In the view of the team of authors, particular attention should be paid to the ways in which technologies can contribute to the design and production of print products: 3D printing: using 3D printing technologies to create unique objects and parts that would be difficult or impossible to produce in any other way; Augmented Reality (AR): using AR to design printed products allows the creation of interactive elements that can interact with consumers’ smartphones or tablets; interactive QR codes: embedding QR codes in printed products allows consumers to quickly obtain additional information about a product or company by following a link or scanning a code; The article concludes that information and communication technologies open up new opportunities for the development of the printing industry, helping companies to adapt to rapidly changing market conditions and meet the needs of modern consumers.

References

Яцкевич І.В., Красностанова Н.Е. Цифрові технології у підприємницькій діяльності. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2021. № 1. С. 38–44.

Скиба В.М. Сучасний стан технологічного забезпечення репродукування друкарськими засобами. Сучасне репродукування: інжиніринг, моделювання, мульти- та кросмедійні технології, 23 жовтня 2019 року. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/a5009f78-1f4f-418d-b63a-ae87a186355b/content (дата звернення: 07.02.2024).

Сеньківський В.М., Козак Р.О. Автоматизоване проектування книжкових видань: монографія. Львів : Укр. акад. друкарства, 2008. 200 c.

Загородній Р.С., Розум Т.В. Сучасні технології плоского офсетного друку із зволоженням. Технологія і техніка друкарства. 2016. № 1. С. 47–56.

Редакторська справа: сучасний стан і перспективи розвитку : колективна монографія / за заг. ред. проф. Ж. Колоїз. Кривий Ріг : КДПУ, 2023. 282 с.

Кудряшова А. Ранжування факторів впливу на якість реалізації післядрукарських процесів. Вісник Черкаського державного технологічного університету. 2023. № 2. С. 71–79.

Колосніченко М.В. та ін. Графічний дизайн в інформаційному та візуальному просторі: монографія. Київ : КНУТД, 2022. 226 с.

Григор’єв О.В. Оцінка стану поліграфічного підприємства та можливості випуску на ньому додаткових видів продукції. Поліграфічні, мультимедійні та web-технології. Інновації: монографія / редкол.: О.В. Вовк, І.Б. Чеботарьова, Ж.В. Дейнеко, та ін. Харків : ТОВ «Друкарня Мадрид», 2022. С. 185–210.

Комп’ютеризовані системи і технології видавничо-поліграфічних виробництв : монографія / під ред. О. І. Пушкаря. Харків : ІНЖЕК, 2011. 296 с.

Дурняк Б.В., Ткаченко В.П., Чеботарьова І.Б. Стандарти в поліграфії та видавничій справі : довідник. Львів : Вид-во Укр. акад. друкарства, 2011. 320 с.

Чепелюк М.І. Інструментарій стратегічного управління в контексті сучасних концепцій та трендів світового економічного розвитку : монографія. Харків : ФОП Лібуркіна Л. М., 2021. 396 с.

Бондаренко С.М., Грибан Н.С. Інновації як фактор конкурентоспроможності поліграфічного підприємства. Економіка та суспільство. 2017. № 13. С. 376–380.

Давидюк І.Л. Конкурентоспроможність поліграфічного підприємства. Науковий вісник НЛТУ України. 2014. Т. 24. № 6. С. 184–191.

Шемчук Л.О. Конкурентоспроможність підприємства в системі чинників її забезпечення. Економічні науки Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 5. T. 1. С. 83–85.

Воржакова Ю.П. Формування конкурентної політики поліграфічних підприємств: монографія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2021. 254 с.

Yatskevych I. V., Krasnostanova N. E. (2021) Tsyfrovi tekhnolohii u pidpryiemnytskii diialnosti [Digital technologies in business activities]. Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoi politekhniky, no. 1, pp. 38–44.

Skyba V. M. (October 23, 2019) Suchasnyi stan tekhnolohichnoho zabezpechennia reprodukuvannia drukarskymy zasobamy [The modern state of technological support of reproduction by printing means]. Suchasne reprodukuvannia: inzhynirynh, modeliuvannia, multy- ta krosmediini tekhnolohii. Available at: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/a5009f78-1f4f-418d-b63a-ae87a186355b/content (accessed February 7, 2024).

Senkivskyi V. M., Kozak R. O. (2008) Avtomatyzovane proektuvannia knyzhkovykh vydan: monohrafiia [Automated design of book publications: monograph]. Lviv: Ukr. akad. drukarstva. 200 p. (in Ukrainian)

Zahorodnii R. S., Rozum T. V. (2016) Suchasni tekhnolohii ploskoho ofsetnoho druku iz zvolozhenniam [Modern technologies of flat offset printing with moistening]. Tekhnolohiia i tekhnika drukarstva, no. 1, pp. 47–56.

Koloiz Zh. (2023) Redaktorska sprava: suchasnyi stan i perspektyvy rozvytku: kolektyvna monohrafiia [Editorial work: current state and development prospects: a collective monograph]. Kryvyi Rih: KDPU. 282 p. (in Ukrainian)

Kudriashova A. (2023) Ranzhuvannia faktoriv vplyvu na yakist realizatsii pisliadrukarskykh protsesiv [Ranking of influencing factors on the quality of implementation of post-printing processes]. Visnyk Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, no. 2, pp. 71–79.

Kolosnichenko M. V. et al. (2022) Hrafichnyi dyzain v informatsiinomu ta vizualnomu prostori: monohrafiia [Graphic design in the information and visual space: monograph]. Kyiv: KNUTD. 226 p. (in Ukrainian)

Hryhoriev O. V. (2022) Otsinka stanu polihrafichnoho pidpryiemstva ta mozhlyvosti vypusku na nomu dodatkovykh vydiv produktsii. Polihrafichni, multymediini ta web-tekhnolohii [Assessment of the state of the printing enterprise and the possibility of producing additional types of products at it. Printing, multimedia and web technologies]. Innovations: monograph / editorial: O. V. Vovk, I. B. Chebotarova, Zh. V. Deineko, ta in. Kharkiv: TOV «Drukarnia Madryd». pp. 185–210.

Pushkar O. I. et al. (2011) Kompiuteryzovani systemy i tekhnolohii vydavnycho-polihrafichnykh vyrobnytstv: monohrafiia [Computerized systems and technologies of publishing and printing production: monograph] / edited by O. I. Pushkar. Kharkiv: INZhEK. 296 p. (in Ukrainian)

Durniak B. V., Tkachenko V. P., Chebotarova I. B. (2011) Standarty v polihrafii ta vydavnychii spravi: dovidnyk [Standards in printing and publishing: a guide]. Lviv: Publishing House Ukr. akad. drukarstva. 320 p. (in Ukrainian)

Chepeliuk M. I. (2021) Instrumentarii stratehichnoho upravlinnia v konteksti suchasnykh kontseptsii ta trendiv svitovoho ekonomichnoho rozvytku: monohrafiia [Toolkit of strategic management in the context of modern concepts and trends of world economic development: monograph]. Kharkiv: FOP Liburkina L. M. 396 p. (in Ukrainian)

Bondarenko S. M., Hryban N. S. (2017) Innovatsii yak faktor konkurentospromozhnosti polihrafichnoho pidpryiemstva [Innovation as a factor of competitiveness of a printing company]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 13, pp. 376–380.

Davydiuk I. L. (2014) Konkurentospromozhnist polihrafichnoho pidpryiemstva [Competitiveness of the printing company]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, vol. 24, no. 6, pp. 184–191.

Shemchuk L. O. (2011) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva v systemi chynnykiv yii zabezpechennia [Competitiveness of the enterprise in the system of factors of its support]. Ekonomichni nauky Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 5, vol. 1, pp. 83–85.

Vorzhakova Yu. P. (2021) Formuvannia konkurentnoi polityky polihrafichnykh pidpryiemstv: monohrafiia [Formation of competitive policy of printing enterprises: monograph]. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Publishing House "Politekhnika". 254 p. (in Ukrainian)

Published
2024-06-26
How to Cite
Makatora, A., Makatora, D., & Kubanov, R. (2024). INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY AS A TOOL FOR INCREASING COMPETITIVENESS IN THE PRINTING INDUSTRY. Bulletin of Sumy National Agrarian University, (2 (98), 3-8. https://doi.org/10.32782/bsnau.2024.2.1