ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРО- МОЖНОСТІ У ПОЛІГРАФІЇ

  • Альона Макатьора Навчально-науковий видавничо-поліграфічний інститут Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0001-9373-5169
  • Дмитро Макатьора Навчально-науковий видавничо-поліграфічний інститут Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-1909-900X
  • Руслан Кубанов Відокремлений структурний підрозділ «Інститут інноваційної освіти Київського національного університету будівництва і архітектури» https://orcid.org/0000-0002-0121-4858
Ключові слова: поліграфія, інформаційно-комунікаційні технології, ринок, конкурентоспроможність підприємства, конкурентна перевага, цифровий друк, цифрова економіка

Анотація

У дослідженні визначено роль інформаційно-комунікаційних технологій у економіці XXI ст. та виявлено взаємозв’язок підвищення конкурентоспроможності з розвитком інформаційно-комунікаційних технологій на поліграфічному підприємстві. Висловлюється думка, що підґрунтям забезпечення конкурентоспроможності поліграфічного підприємства є актуалізація ролі інформаційно-комунікаційних технологій у поліграфічній галузі, а також наступні аспекти діяльності: автоматизація та цифрові технології; виробка персоналізованої друкованої продукції; використання електронних систем комунікації; застосування інформаційних технологій, що дозволяють створювати інноваційні друковані продукти зі складним дизайном. Звертається увага на те, що під час впровадження інновацій на основі оптимізації використання комплексу інформаційно-комунікаційних технологій на підприємстві керівництву важливо враховувати потенційні проблеми, з якими вони можуть зіткнутися. Загальною рекомендацією для керівництва підприємства є ретельне планування, аналіз та оцінка можливих наслідків впровадження, а також відкритість до змін та готовність до постійного вдосконалення. Колектив авторів вважає, що особливу увагу слід вділити способам, які допомагають інтегрувати технології в дизайн та виробництво друкованих продуктів: 3D друк: використання технології 3D друку дозволяє створювати унікальні об'єкти і деталі, які було б складно або неможливо виготовити іншими способами; розширена реальність (Augmented Reality, AR): застосування AR у дизайні друкованих продуктів дозволяє створювати інтерактивні елементи, які можуть взаємодіяти зі смартфонами чи планшетами споживачів; інтерактивні QR-коди: вбудовування QR-кодів у друковані продукти дозволяє створити можливість для споживачів швидко отримати додаткову інформацію про продукт або компанію, перейшовши за посиланням або сканувавши код; цифровий друк: використання цифрового друку надає можливість індивідуалізувати продукцію, швидко змінювати дизайн та виводити невеликі тиражі без значних витрат. У висновках зазначено, що інформаційно-комунікаційні технології відкривають нові можливості для розвитку поліграфічної галузі, допомагаючи підприємствам пристосовуватися до швидко умов ринку, що змінюються та задовольняти потреби сучасних споживачів.

Посилання

Яцкевич І.В., Красностанова Н.Е. Цифрові технології у підприємницькій діяльності. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2021. № 1. С. 38–44.

Скиба В.М. Сучасний стан технологічного забезпечення репродукування друкарськими засобами. Сучасне репродукування: інжиніринг, моделювання, мульти- та кросмедійні технології, 23 жовтня 2019 року. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/a5009f78-1f4f-418d-b63a-ae87a186355b/content (дата звернення: 07.02.2024).

Сеньківський В.М., Козак Р.О. Автоматизоване проектування книжкових видань: монографія. Львів : Укр. акад. друкарства, 2008. 200 c.

Загородній Р.С., Розум Т.В. Сучасні технології плоского офсетного друку із зволоженням. Технологія і техніка друкарства. 2016. № 1. С. 47–56.

Редакторська справа: сучасний стан і перспективи розвитку : колективна монографія / за заг. ред. проф. Ж. Колоїз. Кривий Ріг : КДПУ, 2023. 282 с.

Кудряшова А. Ранжування факторів впливу на якість реалізації післядрукарських процесів. Вісник Черкаського державного технологічного університету. 2023. № 2. С. 71–79.

Колосніченко М.В. та ін. Графічний дизайн в інформаційному та візуальному просторі: монографія. Київ : КНУТД, 2022. 226 с.

Григор’єв О.В. Оцінка стану поліграфічного підприємства та можливості випуску на ньому додаткових видів продукції. Поліграфічні, мультимедійні та web-технології. Інновації: монографія / редкол.: О.В. Вовк, І.Б. Чеботарьова, Ж.В. Дейнеко, та ін. Харків : ТОВ «Друкарня Мадрид», 2022. С. 185–210.

Комп’ютеризовані системи і технології видавничо-поліграфічних виробництв : монографія / під ред. О. І. Пушкаря. Харків : ІНЖЕК, 2011. 296 с.

Дурняк Б.В., Ткаченко В.П., Чеботарьова І.Б. Стандарти в поліграфії та видавничій справі : довідник. Львів : Вид-во Укр. акад. друкарства, 2011. 320 с.

Чепелюк М.І. Інструментарій стратегічного управління в контексті сучасних концепцій та трендів світового економічного розвитку : монографія. Харків : ФОП Лібуркіна Л. М., 2021. 396 с.

Бондаренко С.М., Грибан Н.С. Інновації як фактор конкурентоспроможності поліграфічного підприємства. Економіка та суспільство. 2017. № 13. С. 376–380.

Давидюк І.Л. Конкурентоспроможність поліграфічного підприємства. Науковий вісник НЛТУ України. 2014. Т. 24. № 6. С. 184–191.

Шемчук Л.О. Конкурентоспроможність підприємства в системі чинників її забезпечення. Економічні науки Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 5. T. 1. С. 83–85.

Воржакова Ю.П. Формування конкурентної політики поліграфічних підприємств: монографія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2021. 254 с.

Yatskevych I. V., Krasnostanova N. E. (2021) Tsyfrovi tekhnolohii u pidpryiemnytskii diialnosti [Digital technologies in business activities]. Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoi politekhniky, no. 1, pp. 38–44.

Skyba V. M. (October 23, 2019) Suchasnyi stan tekhnolohichnoho zabezpechennia reprodukuvannia drukarskymy zasobamy [The modern state of technological support of reproduction by printing means]. Suchasne reprodukuvannia: inzhynirynh, modeliuvannia, multy- ta krosmediini tekhnolohii. Available at: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/a5009f78-1f4f-418d-b63a-ae87a186355b/content (accessed February 7, 2024).

Senkivskyi V. M., Kozak R. O. (2008) Avtomatyzovane proektuvannia knyzhkovykh vydan: monohrafiia [Automated design of book publications: monograph]. Lviv: Ukr. akad. drukarstva. 200 p. (in Ukrainian)

Zahorodnii R. S., Rozum T. V. (2016) Suchasni tekhnolohii ploskoho ofsetnoho druku iz zvolozhenniam [Modern technologies of flat offset printing with moistening]. Tekhnolohiia i tekhnika drukarstva, no. 1, pp. 47–56.

Koloiz Zh. (2023) Redaktorska sprava: suchasnyi stan i perspektyvy rozvytku: kolektyvna monohrafiia [Editorial work: current state and development prospects: a collective monograph]. Kryvyi Rih: KDPU. 282 p. (in Ukrainian)

Kudriashova A. (2023) Ranzhuvannia faktoriv vplyvu na yakist realizatsii pisliadrukarskykh protsesiv [Ranking of influencing factors on the quality of implementation of post-printing processes]. Visnyk Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, no. 2, pp. 71–79.

Kolosnichenko M. V. et al. (2022) Hrafichnyi dyzain v informatsiinomu ta vizualnomu prostori: monohrafiia [Graphic design in the information and visual space: monograph]. Kyiv: KNUTD. 226 p. (in Ukrainian)

Hryhoriev O. V. (2022) Otsinka stanu polihrafichnoho pidpryiemstva ta mozhlyvosti vypusku na nomu dodatkovykh vydiv produktsii. Polihrafichni, multymediini ta web-tekhnolohii [Assessment of the state of the printing enterprise and the possibility of producing additional types of products at it. Printing, multimedia and web technologies]. Innovations: monograph / editorial: O. V. Vovk, I. B. Chebotarova, Zh. V. Deineko, ta in. Kharkiv: TOV «Drukarnia Madryd». pp. 185–210.

Pushkar O. I. et al. (2011) Kompiuteryzovani systemy i tekhnolohii vydavnycho-polihrafichnykh vyrobnytstv: monohrafiia [Computerized systems and technologies of publishing and printing production: monograph] / edited by O. I. Pushkar. Kharkiv: INZhEK. 296 p. (in Ukrainian)

Durniak B. V., Tkachenko V. P., Chebotarova I. B. (2011) Standarty v polihrafii ta vydavnychii spravi: dovidnyk [Standards in printing and publishing: a guide]. Lviv: Publishing House Ukr. akad. drukarstva. 320 p. (in Ukrainian)

Chepeliuk M. I. (2021) Instrumentarii stratehichnoho upravlinnia v konteksti suchasnykh kontseptsii ta trendiv svitovoho ekonomichnoho rozvytku: monohrafiia [Toolkit of strategic management in the context of modern concepts and trends of world economic development: monograph]. Kharkiv: FOP Liburkina L. M. 396 p. (in Ukrainian)

Bondarenko S. M., Hryban N. S. (2017) Innovatsii yak faktor konkurentospromozhnosti polihrafichnoho pidpryiemstva [Innovation as a factor of competitiveness of a printing company]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 13, pp. 376–380.

Davydiuk I. L. (2014) Konkurentospromozhnist polihrafichnoho pidpryiemstva [Competitiveness of the printing company]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, vol. 24, no. 6, pp. 184–191.

Shemchuk L. O. (2011) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva v systemi chynnykiv yii zabezpechennia [Competitiveness of the enterprise in the system of factors of its support]. Ekonomichni nauky Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 5, vol. 1, pp. 83–85.

Vorzhakova Yu. P. (2021) Formuvannia konkurentnoi polityky polihrafichnykh pidpryiemstv: monohrafiia [Formation of competitive policy of printing enterprises: monograph]. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Publishing House "Politekhnika". 254 p. (in Ukrainian)

Опубліковано
2024-06-26
Як цитувати
Макатьора, А., Макатьора, Д., & Кубанов, Р. (2024). ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРО- МОЖНОСТІ У ПОЛІГРАФІЇ. Bulletin of Sumy National Agrarian University, (2 (98), 3-8. https://doi.org/10.32782/bsnau.2024.2.1