MARKETING PLANNING AS A TOOL FOR EFFECTIVE IMPLEMENTATION OF ENTERPRISE INVESTMENT DECISIONS
Abstract
The article is devoted to the study of the role of marketing planning as a tool for effective implementation of enterprise investment decisions, focusing on its multi-level structure and relationship with risk management. The paper examines how marketing strategies contribute to the justification of investment projects, increasing their attractiveness and reducing uncertainty in a dynamic market environment. The purpose of the study is to analyze the essence and structure of marketing planning as a system that supports investment decisions, as well as to develop recommendations for its integration into project management to increase their effectiveness and reduce risks. The work uses general scientific methods, in particular, analysis and synthesis for the decomposition of marketing planning into analytical, strategic and operational components with further generalization of their role in investment activities, as well as a systemic approach to assessing the relationships between marketing strategies and other subsystems of the enterprise, such as finance and production; the research materials are based on theoretical sources, data on marketing tools and practical examples of integration. The obtained scientific results include the identification of marketing planning as a multi-level system that reduces investment risks through market analysis, sales forecasting and promotion strategies, the justification of synergistic and adaptive approaches to its integration into investment decisions, as well as the development of a model for using marketing tools, such as segmentation, branding and monitoring, to optimize financial flows and increase the competitiveness of projects. Prospects for further research are related to the deepening of the analysis of digital marketing planning tools, such as Big Data and artificial intelligence, for predicting market behavior, as well as the development of standards for integrating marketing strategies into investment projects in the context of different industries and regional characteristics, which will contribute to the formation of universal management practices.
References
Білоус С., Калита Н. Удосконалення маркетингової діяльності в забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. Економіка та суспільство. 2024. № 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-75
Дашко І. М., Череп О. Г., Михайліченко Л. В. Маркетингові засоби в системі управління підприємством. Економічний простір. 2024. № 1(276). С. 203–209. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-276-203-209
Жегус О. В. Маркетингове управління в забезпеченні резильєнтності бізнесу в умовах BANI-світу. Бізнес Інформ. 2024. № 4. С. 348–359. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-4-348-359
Колєсніченко А. С., Купригін М. О. Інвестиційна політика промислового підприємства: теоретичні аспекти та особливості формування в кризових умовах. Бізнес Інформ. 2024. № 7. С. 240–247. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-7-240-247
Кузьминчук Н., Писаревська Г., Ляшенко В. Формування маркетингової стратегії як елементу маркетингової діяльності підприємства. Економіка та суспільство. 2023. № 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-110
Македон В. В., Байлова О. О. Планування і організація впровадження цифрових технологій в діяльність промислових підприємств. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2023. Випуск 47. C. 16–26. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-47-3
Мельниченко О. Маркетингове планування як ключовий чинник конкурентоспроможності підприємницьких структур. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 11(17). С. 167–181. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-11(17)-167-181
Рудь О. О. Формування інвестиційної стратегії в процесі економічного розвитку підприємства. Економіка та держава. 2023. № 74(3). С. 45–52. DOI: https://doi.org/10.32782/2523-4803/74-3-5
Сахацький М. П., Запша Г. М., Бишовець О. М. Роль і функції маркетингу в управлінні інвестиційно-інноваційною діяльністю підприємства в умовах системної кризи. Економіка та суспільство. 2024. № 69. С. 484–491. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-96
Седікова І. О., Палвашова Г. І., Асауленко Н. В. Інвестиціи на стратегія – інструмент формування стіи ких конкурентних переваг підприємств. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2024. Том 9. № 2. С. 90 – 95.
Царалунга І. В., Тарасенко Л. О. Формування аналітичного забезпечення розробки інвестиційної стратегії підприємства. Актуальні проблеми економіки. 2024. № 1(275). С. 60–69. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-275-60-69
Черняєва А. О., Суховєєв О. В. Потенціал інвестиційної діяльності підприємств: сутність, характеристики та види. Економічний простір. 2024. № 58(3). С. 22–30. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2024-58-3-22
Школенко О. Б., Терещенко Е. Ю., Сусіденко В. Т. Інтегрований підхід до підвищення економічної ефективності маркетингових стратегій підприємств торгівлі. Бізнес-навігатор. 2025. № 78. С. 322–328. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.78-53
Makedon V., Kostyshyna T., Tuzhylkina O., Stepanova L., Filippov V. Ensuring the efficiency of integration processes in the international corporate sector on the basis of strategic management. Academy of Strategic Management Journal. 2019. Volume 18. Special Issue 1. URL: https://www.abacademies.org/articles/Ensuring-the-efficiency-of-integration-processes-in-the-international-corporate-sector-on-the-basis-of-strategic-management-1939-6104-18-SI-1-452.pdf
Pajak K., Omelyanenko V., Makedon V., Shevchenko V., Ovcharenko I. Raising the level of financial security of the enterprise based on the basic risks differentiation. Journal of Security and Sustainability Issues. 2020. No 10(1). pp. 115-130. DOI: https://doi.org/10.9770/jssi.2020.10.1(9)
Bilous, S., Kalyta, N. (2024). Udoskonalennia marketynhovoi diialʹnosti v zabezpechenni konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Improvement of marketing activity in ensuring the competitiveness of the enterprise]. Ekonomika ta suspilʹstvo, (60). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-75
Dashko, I. M., Cherep, O. H., Mykhailichenko, L. V. (2024). Marketynhovi zasoby v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [Marketing tools in enterprise management]. Ekonomichnyi prostir, (1(276)), 203–209. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-276-203-209
Zhehus, O. V. (2024). Marketynhove upravlinnia v zabezpechenni rezylʹientnosti biznesu v umovakh BANI-svitu [Marketing management in ensuring business resilience in the BANI-world]. Biznes Inform, (4), 348–359. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-4-348-359
Kolesnichenko, A. S., Kupryhin, M. O. (2024). Investytsiina polityka promyslovoho pidpryiemstva: teoretychni aspekty ta osoblyvosti formuvannia v kryzovykh umovakh [Investment policy of an industrial enterprise: theoretical aspects and formation features in crisis conditions]. Biznes Inform, (7), 240–247. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-7-240-247
Kuzʹminchuk, N., Pysarevska, H., Liashenko, V. (2023). Formuvannia marketynhovoi stratehii yak elementu marketynhovoi diialʹnosti pidpryiemstva [Development of a marketing strategy as an element of enterprise marketing activity]. Ekonomika ta suspilʹstvo, (56). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-110
Makedon, V. V., Bailova, O. O. (2023). Planuvannia i orhanizatsiia vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii v diialʹnistʹ promyslovykh pidpryiemstv [Planning and implementation of digital technologies in industrial enterprise activities]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky», (47), 16–26. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-47-3
Melnychenko, O. (2023). Marketynhove planuvannia yak kliuchovyi chynnyk konkurentospromozhnosti pidpryiemnytskykh struktur [Marketing planning as a key factor of competitiveness of entrepreneurial structures]. Aktualʹni pytannia u suchasnii nautsi, (11(17)), 167–181. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-11(17)-167-181
Rudʹ, O. O. (2023). Formuvannia investytsiinoi stratehii v protsesi ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstva [Formation of investment strategy in the process of enterprise economic development]. Ekonomika ta derzhava, (74(3)), 45–52. DOI: https://doi.org/10.32782/2523-4803/74-3-5
Sakhatsʹkyi, M. P., Zapsha, H. M., Byshovetsʹ, O. M. (2024). Rolʹ i funktsii marketynhu v upravlinni investytsiino-innovatsiinoiu diialʹnistiu pidpryiemstva v umovakh systemnoi kryzy [Role and functions of marketing in enterprise investment-innovation management during systemic crisis]. Ekonomika ta suspilʹstvo, (69), 484–491. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-96
Sedikova, I. O., Palvashova, H. I., Asaulenko, N. V. (2024). Investytsiina stratehiia – instrument formuvannia stiikykh konkurentnykh perevah pidpryiemstv [Investment strategy – a tool for forming sustainable competitive advantages of enterprises]. Ukrainsʹkyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, (9(2)), 90–95.
Tsaralunha, I. V., Tarasenko, L. O. (2024). Formuvannia analitychnoho zabezpechennia rozrobky investytsiinoi stratehii pidpryiemstva [Development of analytical support for enterprise investment strategy]. Aktualʹni problemy ekonomiky, (1(275)), 60–69. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-275-60-69
Cherniayeva, A. O., Sukhovieiev, O. V. (2024). Potentsial investytsiinoi diialʹnosti pidpryiemstv: sutnistʹ, kharakterystyky ta vydy [Potential of enterprise investment activity: essence, characteristics and types]. Ekonomichnyi prostir, (58(3)), 22–30. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2024-58-3-22
Shkolenko, O. B., Tereshchenko, E. Yu., Susidenko, V. T. (2025). Intehrovanyi pidkhid do pidvyshchennia ekonomichnoi efektyvnosti marketynhovykh stratehii pidpryiemstv torhivli [An integrated approach to improving the economic efficiency of marketing strategies in trade enterprises]. Biznes-navigator, (78), 322–328. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.78-53
Makedon, V., Kostyshyna, T., Tuzhylkina, O., Stepanova, L., Filippov, V. (2019). Ensuring the efficiency of integration processes in the international corporate sector on the basis of strategic management. Academy of Strategic Management Journal, Volume 18, Special Issue 1, 2019: Available at: https://www.abacademies.org/articles/Ensuring-the-efficiency-of-integration-processes-in-the-international-corporate-sector-on-the-basis-of-strategic-management-1939-6104-18-SI-1-452.pdf
Pajak, K., Omelyanenko, V., Makedon, V., Shevchenko, V., Ovcharenko, I. (2020). Raising the level of financial security of the enterprise based on the basic risks differentiation. Journal of Security and Sustainability Issues, №10 (1), 115-130. DOI: https://doi.org/10.9770/jssi.2020.10.1(9)