IMPROVING THE QUALITY OF SERVICES AS A KEY TASK OF INNOVATIVE MANAGEMENT OF HOTEL ENTERPRISES
Abstract
The article is devoted to the analysis of innovation management as a key tool for improving the quality of services in the hotel business. In the conditions of modern competition and dynamic market changes caused by globalization and digitalization, improving the quality of services is a decisive factor in the competitiveness of hotels. Particular attention is paid to the use of innovative approaches, in particular the implementation of digital technologies, automation systems, CRM platforms and artificial intelligence. The article highlights modern trends in innovation management, including the integration of sustainable practices and energy-efficient solutions. Existing approaches to personalization of service, personnel management and the use of technologies to improve customer experience are analyzed. A comprehensive approach to the implementation of innovations is proposed, which includes an analysis of customer needs, testing innovative solutions on a small scale, integration of technologies into the activities of the enterprise and continuous improvement of processes. The work also emphasizes the importance of personnel training and the use of large-scale data for making effective management decisions. The results of the study show that the implementation of innovative management increases the efficiency of hotels, improves the quality of service and helps to strengthen the reputation of hotel enterprises. The conclusions obtained and the recommendations developed can be used to increase the competitiveness of hotels in the domestic and international markets. The implementation of innovations in the hotel business ensures long-term sustainable development and adaptation to modern challenges, forming new quality standards in the hospitality sector.
References
Базака Р., Єфремов А. Інструментарій соціальних мереж в інноваційному менеджменті сучасних організацій. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2023. №18. С. 268-273.
Гончар О., Бердичевський А. Управління ефективністю розвитку підприємств сфери послуг на засадах інноваційності. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 64. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-97.
Д’яконова А., Тітомир Л., Жовтяк К. Сучасні тенденції організації та контроль якості систем бронювання в готельному господарстві. Економіка та суспільство. 2021. №33. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-63.
Дудник С. Інновації в управлінні готелями: вплив нових технологій на покращення обслуговування клієнтів. Економіка та суспільство. 2024. №66. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-66.
Жалінська І.В. Сучасні підходи до управління якістю готельних послуг: їх розвиток та стан в Україні. Економіка, управління та адміністрування. 2022. №3(101). С. 24-31.
Мельник І.М., Химич Т.В. Сучасні підходи до оцінки якості обслуговування в готельних підприємствах. Економіка та управління підприємствами. 2017. Вип. 14. С. 155-161. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/14_2017_ukr/29.pdf.
Панкова Л.І., Мильніченко С.М., Узбек Д.А. Національні економічні інтереси України в умовах формування інноваційної економіки. Збірник наукових праць ЧДТУ. Серія: Економічні науки. 2021. Вип. 63. С. 5-13.
Пінчук А.С., Атанасевич О.Є. Шляхи підвищення якості готельних послуг в Україні. Економіка та управління підприємствами. 2018. Вип. 25. С. 393-396. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/25_2018_ukr/67.pdf.
Поворознюк І. Управління якістю послуг на підприємствах індустрії готинності під час кризи. Економіка та суспільство. 2022. №42. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1656.
Уткіна Ю.Н., Висильєва А.В. Інноваційний менеджмент на підприємствах. Вісник економіки транспорту і промисло вості. 2014. № 46. С. 298-302.
Черемісіна Т., Леміш К. Специфіка інноваційного менеджменту в туристичній сфері. Управління змінами та інновації. 2021. №2. С. 82-86.
Bazaka, R., Yefremov, A. (2023). Instrumentarii sotsialnykh merezh v innovatsiinomu menedzhmenti suchasnykh orhanizatsii. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika, (18), 268-273.
Honchar, O., Berdychevskyi, A. (2024). Upravlinnia efektyvnistiu rozvytku pidpryiemstv sfery posluh na zasadakh innovatsiinosti. Ekonomika ta suspilstvo, 64. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-97.
Diakonova, A., Titomyr, L., Zhovtiak, K. (2021). Suchasni tendentsii orhanizatsii ta kontrol yakosti system broniuvannia v hotelnomu hospodarstvi. Ekonomika ta suspilstvo, 33. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-63.
Dudnyk, S. (2024). Innovatsii v upravlinni hoteliamy: vplyv novykh tekhnolohii na pokrashchennia obsluhovuvannia kliientiv. Ekonomika ta suspilstvo, 66. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-66.
Zhalinska, I.V. (2022). Suchasni pidkhody do upravlinnia yakistiu hotelnykh posluh: yikh rozvytok ta stan v Ukraini. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, 3(101), 24-31.
Melnyk, I.M., Khymych, T.V. (2017). Suchasni pidkhody do otsinky yakosti obsluhovuvannia v hotelnykh pidpryiemstvakh. Ekonomika ta upravlinnja pidpryjemstvamy, 14, 155-161. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/14_2017_ukr/29.pdf.
Pankova, L.I., Mylnichenko, S.M., Uzbek, D.A. (2021). Natsionalni ekonomichni interesy Ukrainy v umovakh formuvannia innovatsiinoi ekonomiky. Zbirnyk naukovykh prats ChDTU. Seriia: Ekonomichni nauky, 63, 5-13.
Pinchuk, A.S., Atanasevych, O.Ye. (2018). Shliakhy pidvyshchennia yakosti hotelnykh posluh v Ukraini. Ekonomika ta upravlinnja pidpryjemstvamy, 25, 393-396. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/25_2018_ukr/67.pdf.
Povorozniuk, I. (2022). Upravlinnia yakistiu posluh na pidpryiemstvakh industrii hotynnosti pid chas kryzy. Ekonomika ta suspilstvo, 42. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1656.
Utkina, Yu.N., Vysylieva, A.V. (2014). Innovatsiinyi menedzhment na pidpryiemstvakh. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 46, 298-302.
Cheremisina, T., Lemish, K. (2021). Spetsyfika innovatsiinoho menedzhmentu v turystychnii sferi. Upravlinnia zminamy ta innovatsii, 2, 82-86.