STAKEHOLDERS AND THEIR INTERACTION WITH INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION IN THE TRAINING OF HIGHLY QUALIFIED PERSONNEL FOR THE AGRICULTURAL SECTOR OF THE ECONOMY

Keywords: stakeholders, highly qualified personnel, agricultural sector, employers' needs, higher education institutions

Abstract

The necessity of applying the concept of stakeholders (stakeholder concept), as an important component of modern management theory, in the process of training highly qualified personnel for the agrarian sector of the economy is substantiated. Generalized theoretical approaches and provisions of international standards regarding the content of interaction between interested parties, their motives and interests in cooperation to achieve the set goals of a specific organization. External and internal stakeholders of agricultural institutions of higher education are defined as those that unite all interested parties that influence the educational process and the creation of quality educational products and services, contribute to the training of competitive specialists and successful educational, scientific, educational, educational activities of agricultural institutions of higher education education. Summarized analytical materials of surveys on the provision of enterprises of the Odesa region by the type of economic activity "Agriculture, forestry and fishing" with qualified personnel, as well as employers' requirements for a portfolio of primary (key) and secondary (additional) competencies of various categories of job candidates. An analysis of the results of a survey of university graduates was carried out regarding the evaluation of the competencies they acquired during training, as well as their vision of which competencies are primary and secondary when applying for a job. The main forms of effective interaction between stakeholders in the process of training highly qualified personnel for the agricultural sector are defined, including partnership programs, systematic involvement of employer representatives in conducting practical classes, scientific and technical cooperation, joint research projects.

References

Стандарт з управління проєктами та настанова до зводу знань з управління проєктами PMBOK®. Сьоме видання. 2021. 274 с.

Freeman R.E. (1984) Strategic Management: A Stakeholder Approach – Boston: Pitman, 1984. 276 р.

Ніколаєнко С.М., Ніколаєнко М.С. Аграрна освіта в контексті реформування вищої школи України: сучасні виклики та тенденції в аграрному секторі. Вісник НАПН України. 2021. Т. 3(2). С. 1–12.

Олійник Н.А. Підготовка майбутніх фахівців до професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. 2018. Т. 2 (7). С. 83–86.

Крупка М., Демчишак Н., Щуревич О. Стимулювання співпраці закладів освіти, науки та бізнесу в умовах цифровізації і післявоєнного відновлення України. Світ фінансів. 2023. Т. 1(74). С. 57–70. DOI: https://doi.org/10.35774/sf2023.01.057

Криштанович С. Вплив стейкхолдерів на якісну підготовку фахівців у закладах вищої освіти. Соціально-економічні відносини в цифровому суспільстві. 2023. № 2(48). DOI: https://doi.org/10.55643/ser.2.48.2023.505

Жегус О.В. Ключові стейкхолдери закладу вищої освіти на галузевому ринку. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. Т. 4 (15). С. 170–177.

Порадник щодо заповнення відомостей самооцінювання освітньої програми. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%97%D0%92%D0%9E-%D0%BE%D1%81%D1%82.pdf

Результати опитування роботодавців. Державна служба зайнятості. URL: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNDgyM2MwZjUtZTgyNy00MTU4LTljYjUtOWUwNGU1MjJjMTQyIiwidCI6IjAzOWU2MTFmLWFhODUtNDcyZS05ZTU5LTYzNDNhNWYwYzg1OCIsImMiOjl9

Федерація роботодавців України. Агросектор України в період війни. Федерація роботодавців України. URL: https://fru.ua/images/doc/2023/EU4Skills_Report_AGRO.pdf

Звіт про результати анонімного анкетування у ІI семестрі 2020/2021 навчального року. Одеський державний аграрний університет. URL: https://osau.edu.ua/wp-content/uploads/2022/01/Zvit-pro-opytuvannya-vypusknykiv-osvitnoyi-programy-u-2-semestri-2020-2021-navchalnogo-roku.pdf

Звіт про результати анонімного анкетування у ІI семестрі 2021/2022 навчального року. Одеський державний аграрний університет. URL: https://osau.edu.ua/wp-content/uploads/2022/08/6_Zvit-pro-opytuvannya-vypusknykiv-osvitnih-program-u-2-semestri-2021-2022-n.r..pdf

Project Management Standard and Guide to the PMBOK® Project Management Body of Knowledge. Seventh edition. 2021. 274 p.

Freeman R.E. (1984) Strategic Management: A Stakeholder Approach - Boston: Pitman, 276 p.

Nikolayenko S.M., Nikolayenko M.S. (2021) Agrarian education in the context of higher education reform in Ukraine: modern challenges and trends in the agrarian sector. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine. T. 3(2), p. 1–12.

Oliynyk N.A. (2018) Preparation of future specialists for professional activity. Innovative pedagogy. T. 2 (7), p. 83–86.

Krupka M., Demchyshak N., Shchurevych O. (2023) Stimulating the cooperation of educational, scientific and business institutions in the conditions of digitization and post-war reconstruction of Ukraine. The world of finance. Vol. 1(74), p. 57–70. DOI: https://doi.org/10.35774/sf2023.01.057

Kryshtanovych S. (2023) Influence of stakeholders on quality training of specialists in institutions of higher education. Socio-economic relations in the digital society. № 2(48). DOI: https://doi.org/10.55643/ser.2.48.2023.505

Zhegus O.V. (2018) Key stakeholders of the institution of higher education in the industry market. Eastern Europe: Economy, Business and Management. T. 4 (15), p. 170–177.

Advisor on filling in the self-assessment information of the educational program. National agency for quality assurance of higher education. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%97%D0%92%D0%9E-%D0%BE%D1%81%D1%82.pdf

Results of the survey of employers. State Employment Service. URL: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNDgyM2MwZjUtZTgyNy00MTU4LTljYjUtOWUwNGU1MjJjMTQyIiwidCI6IjAzOWU2MTFmLWFhODUtNDcyZS05ZTU5LTYzNDNhNWYwYzg1 OCIsImMiOjl9

Federation of Employers of Ukraine. Agricultural sector of Ukraine in the period of war. Federation of Employers of Ukraine. URL: https://fru.ua/images/doc/2023/EU4Skills_Report_AGRO.pdf

Report on the results of an anonymous survey in the II semester of the 2020/2021 academic year. Odessa State Agrarian University. URL: https://osau.edu.ua/wp-content/uploads/2022/01/Zvit-pro-opytuvannya-vypusknykiv-osvitnoyi-programy-u-2-semestri-2020-2021-navchalnogo-roku.pdf

Report on the results of an anonymous survey in the II semester of the 2021/2022 academic year. Odessa State Agrarian University. URL: https://osau.edu.ua/wp-content/uploads/2022/08/6_Zvit-pro-opytuvannya-vypusknykiv-osvitnih-program-u-2-semestri-2021-2022-n.r..pdf

Published
2024-01-29
How to Cite
Zapsha, H., & Sedov, V. (2024). STAKEHOLDERS AND THEIR INTERACTION WITH INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION IN THE TRAINING OF HIGHLY QUALIFIED PERSONNEL FOR THE AGRICULTURAL SECTOR OF THE ECONOMY. Bulletin of Sumy National Agrarian University, (1 (97), 53-59. https://doi.org/10.32782/bsnau.2024.1.9
Section
ORGANIZATIONAL AND ECONOMIC PROBLEMS