Податкова децентралізація як чинник формування фінансової бази територій

  • Р.Я. Галамай Львівський національний університет імені Івана Франка (м. Львів, Україна) https://orcid.org/0000-0003-0120-696X
Ключові слова: податки, збори, децентралізація, території, міжбюджетні трансферти

Анотація

У статті досліджено питання впливу податків на зборів на формування фінансової бази територій на локальному, субрегіональному та регіональному рівнях. Визначено нормативи зарахування основних податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів. Розглянуто систему міжбюджетних трансфертів та вплив на їх формування окремих податків. Проаналізовано систему встановлення на державному рівні пільг з сплати місцевих податків, які призводять до розбалансування місцевих бюджетів. Визначено недоліки системи формування власних доходів місцевих бюджетів, які зменшують можливість отримання в повному обсязі доходів місцевих бюджетів та досягнення реальної бюджетної самодостатності. Запропоновані методи посилення мотивації місцевих громад до ефективного використання місцевих ресурсів та власних можливостей. Надано пропозиції щодо усунення недоліків існуючої системи міжбюджетних трансфертів, що порушують справедливість фінансового вирівнювання та не відіграють стимулюючої ролі для розвитку.

Посилання

1. Supreme Council of Ukraine (2010). Podatkovyj kodeks Ukrai'ny [Tax Code of Ukraine] (Adopted on 2010, Decem-ber 2, 2755-VI). Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/page. [in Ukrainian].
2. Patytska Kh. O. (2019). Finansovo-ekonomichnyi potentsial terytorialnykh hromad: mekhanizmy formuvannia ta aktyvizatsii: monohrafiia [Finansovo-ekonomichnyi potentsial terytorialnykh hromad: mekhanizmy formuvannia ta aktyvizatsii: monohrafiia]. Lviv: DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M. I. Dolishnoho NAN Ukrainy», pp. 216. [in Ukrainian].
3. Patytska Kh. O. (2019). Problemni aspekty formuvannia ta rozvytku obiednanykh terytorialnykh hromad Karpatskoho rehionu [Problematic aspects of formation and development of united territorial communities of Carpathian region]. Regional Economics, № 2, pp. 36-45. [in Ukrainian].
4. Pelekhatyi A.O. (2019). Biudzhetna polityka u zabezpechenni rozvytku terytorii: kontseptualni dominanty ta napriamy modernizatsii [Budget Policy in Territorial Development: Conceptual Dominants and Directions for Modernization]. Lviv: Lvivskyi natsion-alnyi universytet imeni Ivana Franka, 386 p. [in Ukrainian].
5. Pelekhatyi A.O. Obhruntuvannia novoi paradyhmy biudzhetnoi polityky rozvytku terytorii v umovakh reformuvannia publichnykh finansiv v Ukraini [Substantiation of the new paradigm of budgetary policy of territorial development in the context of public finance reform in Ukraine]. Efektyvna ekonomika - Effective Economics, №7. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7191. [in Ukrainian].
6. Andrushhenko V. L., & Ljashenko Ju. I. (2005). Ekonomichni ta pozaekonomichni aspekty opodatkuvannja [Econom-ic and non-economic aspects of taxation]. Finansy Ukrai'ny. – Finance of Ukraine, 1, 36–43. [in Ukrainian].
7. Panura Ju.V. (2013). Uzagal'nennja naukovyh pidhodiv do vyznachennja sutnosti podatkiv ta i'h systematyzacii' [Summary of scientific approaches to determining the nature of taxes and their organization]. Naukovi zapysky. Serija «Ekonomika». – Scientific notes. Series "Economics.", 21, 181-184. [in Ukrainian].
Опубліковано
2019-09-30
Як цитувати
Галамай , Р. (2019). Податкова децентралізація як чинник формування фінансової бази територій. Bulletin of Sumy National Agrarian University, (3(81), 59-63. https://doi.org/10.32845/bsnau.2019.3.10