УПРАВЛІННЯ МAPКEТИНГOВO-ЗБУТOВОЮ ТА ЛОГІСТИЧНОЮ КОНЦЕПЦІЄЮ І ВПРОВАДЖЕННЯ ЇЇ В БІЗНЕС-СТРАТЕГІЮ CУБ’ЄКТА AГPAPНOГO ПІДПРИЄМНИЦТВА
Анотація
У статті проведена оцiнка пoтeнцiaлу poзвитку мapкeтингoвo-збутoвoї та логістичної дiяльнocтi aгpapного пiдпpиємcтва на перспективу; визначено маркетингові можливості управління виробничо-збутовою концепцією підприємства; сформовано шляхи пiдвищeння eфeктивнocтi мapкeтингoвo-збутoвoї дiяльнocтi cуб'єкту aгpapнoгo бiзнecу, запропоновано до впровадження маркетингово-збутову концепцію в загальну бізнес-стратегію підприємства, визначена концепція оцінки логістичної діяльності підприємства, відображено індикатори, які дозволяють аналізувати стан логістичної системи. Підвищення результативності аграрних підприємств є запорукою успішного функціонування економіки держави. Однак, наразі, перед товаровиробниками постає низка проблем, які стосуються майже всіх сфер їх виробничо-комерційної та аграрної діяльності. Так, проблеми виробничого та торгівельного характеру безпосередньо спричиняють негативні наслідки у результатах збутової діяльності, невідповідність формування цінової політики товаровиробників сучасним викликам забезпечення необхідного рівня фінансової самостійності знижує їх показники економічної ефективності. Всі визначені напрями повністю впливають на можливості та перспективи формування належного рівня маркетингового управління виробничо-збутовою концепцією та її вплив на формування бізнес-стратегії аграрного підприємства. Одним із ключових інструментів управління, який сприяє підвищенню конкурентоспроможності аграрних підприємств як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках, є маркетингова діяльність. Сучасні економічні умови, зокрема вплив світової економічної кризи, значно трансформували внутрішні процеси функціонування підприємств. В Україні для досягнення високого рівня економічного розвитку необхідно подолати низку кризових явищ, серед яких основними є невідповідність структури та обсягів експорту потребам і можливостям держави. Динамічний розвиток аграрних підприємств у передкризовий період зумовив їх вихід на важливі позиції на внутрішньому та зовнішньому ринках. Однак, у сучасних умовах, замість зосередження на кількісному зростанні, акцент слід робити на забезпеченні якісного розвитку. Одним із шляхів досягнення цього є вдосконалення управління маркетингово-збутовою та логістичною концепцією підприємства. Маркетинг як функція управління дозволяє підприємствам стабілізувати внутрішні процеси, що своєю чергою сприяє підвищенню позицій на ринках збуту. Маркетингова діяльність у сучасних умовах повинна сприяти створенню та формування бізнес-стратегії, особливо в умовах нестабільності та мінливості зовнішнього середовища. Ефективність управління маркетингом та збутом напряму впливає на результативність розвитку підприємства та формування його бізнес-стратегії, оскільки саме маркетинг стає важливою складовою інтегрованої системи управління. Таким чином, управління маркетингово-збутовою і логістичною концепцією та формування бізнес-стратегії підприємства стає не лише інструментом стабілізації діяльності аграрних підприємств, але й ключовим фактором їх конкурентоспроможності та стійкого розвитку. Для ефективного впровадження маркетингових стратегій підприємствам необхідно створити гнучкі системи управління, здатні адаптуватися до змін у зовнішньому середовищі.
Посилання
Багорка М. О., Кадирус І. Г. Упровадження маркетингової концепції управління в практичну діяльність аграрних підприємств. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2021. № 1 (118). С. 42–47.
Бучич О. С. Зв'язок та проблеми управління маркетингово-збутовою діяльністю підприємства. Актуальні проблеми та перспективи розвитку агропродовольчої сфери, індустрії гостинності та торгівлі: тези доповідей міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (2 листопада 2023 р., Державний біотехнологічний ун-т.). Харків: 2023. С. 132–134.
Забуранна Л. В. Логістичне управління підприємством: сутність та передумови розвитку. Сталий розвиток економіки. 2016. № 7. С. 120–123.
Куденко Н. В. Маркетингові стратегії фірми: монографія. Київ : КНЕУ, 2008. 245 с.
Лишенко М. О. Формування ефективної стратегії управління потоковими процесами на засадах збутової політики підприємства оптової торгівлі. Маркетинг і логістика у становленні цифрової економіки України : монографія / За наук. ред. Є. В. Крикавського, О. В. Дейнеги. Львів-Рівне : О. Зень, 2022. С. 25–53.
Макаренко Н. О., Скляренко А. С. Оцінка ефективності реалізації маркетингової стратегії в системі управління збутовою діяльністю аграрного підприємства. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. № 5 (16). С. 152–158.
Макаренко Н. О., Лишенко М. О. Формування агрологістичних хабів в умовах воєнного часу як засобу підвищення ефективності управління підприємствами аграрної сфери. Російсько-українська війна (2014 – 2022): історичні, політичні, культурно-освітні, релігійні, економічні та юридичні аспекти: колективна монографія. Рига : Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2022. 663 с.
Олійник А. С., Тургеля Ю. С., Соколовська Ю. Є. Виробничо-маркетингові стратегії антикризового управління. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 19-20. С. 110–116.
Bagorka M. O., Kadyrus I. G. (2021). Uprovadzhennya marketynhovoyi kontseptsiyi upravlinnya v praktychnu diyalʹnistʹ ahrarnykh pidpryyemstv [Implementation of the marketing concept of management in the practical activity of agrarian enterprises]. Derzhava ta rehiony State and regions, no 1 (118), рр. 42–47.
Buchych O. S. (2023) Komunikatsiya ta problemy upravlinnya marketynhovo-zbutovoyu diyalʹnistyu pidpryyemstva [Communication and problems of management of marketing and sales activities of the enterprise]. Current problems and prospects for the development of the agro-food sector, the hospitality industry and trade: theses of the reports of the International science and practice Internet Conf. (November 2, 2023, State Biotechnological University). Kharkiv, рр. 132–134.
Zaburanna L. V. (2016). Lohistychnyy menedzhment pidpryyemstva: sutnistʹ ta peredumovy rozvytku [Logistics management of the enterprise: essence and prerequisites for development]. Sustainable economic development, no 7, рр. 120–123.
Kudenko N.V. (2008). Marketynhovi stratehiyi firmy [Marketing strategies of the firm]: monograph. Kyiv: KNEU, 245 p.
Lyshenko M.O. (2022). Formuvannya efektyvnoyi stratehiyi upravlinnya potokovymy protsesamy na osnovi zbutovoyi polityky pidpryyemstva optovoyi torhivli [ Formation of an effective strategy for managing flow processes on the basis of the sales policy of a wholesale trade enterprise]. Marketing and logistics in the formation of the digital economy of Ukraine: monograph / Za Nauk. ed. there are. in. Krykavskyi, O. IN. Deinegi Lviv-Rivne: O. Zen, рр. 25–53.
Makarenko N.O., Sklyarenko A.S. (2018). Otsinka efektyvnosti realizatsiyi marketynhovoyi stratehiyi v systemi upravlinnya zbutom silʹsʹkohospodarsʹkoho pidpryyemstva [ Evaluation of the effectiveness of marketing strategy implementation in the sales management system of an agricultural enterprise]. Eastern Europe: Economy, Business and Management, no 5 (16), рр. 152–158.
Makarenko N.O., Lyshenko M.O. (2022). Formuvannya ahrolohistychnykh khabiv v umovakh voyennoho chasu yak zasib pidvyshchennya efektyvnosti upravlinnya ahrarnymy pidpryyemstvamy [The formation of agro-logistic hubs in wartime conditions as a means of increasing the efficiency of management of agrarian enterprises]. Russian-Ukrainian war (2014-2022): historical, political, cultural-educational, religious, economic and legal aspects: a collective monograph. Riga: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 663 p.
Oliynyk A.S., Turgelya Yu.S., Sokolovska Yu.E. (2020). Vyrobnycho-zbutovi stratehiyi antykryzovoho upravlinnya. [Production and marketing strategies of anti-crisis management]. Investments: practice and experience, no 19–20, pр. 110–116.