ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА: ПОВЕДІНКОВІ ЕФЕКТИ У МАРКЕТИНГУ ТА БРЕНДИНГУ

Ключові слова: поведінкова економіка, ірраціональна поведінка, інтуїтивні спотворення, когнітивні упередження, маркетинг, бренд, брендинг, прийняття рішення в умовах вибору, споживачі

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена становленням поведінкової економіки та її розвитком на початку ХХІ століття, що вплинуло на зміну трактування поведінки споживача як ірраціональної істоти. Ірраціональний характер економічної поведінки людини на основі інстинктів, які формують соціальні звички, призвів до необхідності зміни підходів підприємств до взаємодії зі споживачами. Метою дослідження визначено систематизацію поведінкових ефектів для цілей маркетингу та брендингу. Для досягнення поставленої мети використовувались загальнонаукові та спеціальні методи дослідження, зокрема індукції та дедукції, аналізу та синтезу, системний, порівняння. Результатом дослідження є виявлення сутності та принципів поведінкової економіки, як новітнього напряму економічної теорії, а також виділення поведінкових ефектів для цілей маркетингу та брендингу. Описано процес прийняття рішень споживачів в умовах невизначеності та ризику за Д. Канеманом. Доведено, що підприємства цілеспрямовано можуть впливати на рішення споживачів в умовах невизначеності та ризику на основі виявлених потреб, інтересів, мотивів. Виявлено роль маркетингу та брендингу у прийнятті рішень споживачів. Для швидкого рішення споживача на основі емоцій рекомендовано використовувати соціогуманітарні та інформаційно-комунікаційні технології, брендинг, технології та інструменти цифрового маркетингу, дизайн продукту, інтегровані маркетингові комунікації, звертання до емоцій, дизайн вражень, інші засоби маркетингу й брендингу. Систематизовано та описано поведінкові ефекти, які рекомендовано використовувати у маркетингу та брендингу для впливу на швидке рішення: «ефект прив’язки», «ефект якорювання», «ефект володіння», «ефект фреймінгу», «ефект IKEA», «ефект порівняння», «ефект очікування», «ефект ореолу», «ефект обрамлення», «ефект плацебо», «ефект доступності та афекту», «ефект довіри», «ефект соціального підтвердження». Практична цінність статті полягає у прикладних рекомендаціях застосування виділених поведінкових ефектів, що дозволяє впливати на вибір на основі швидкого емоційного рішення у кожній точці контакту на шляху споживача. Це формує цілісний позитивний клієнтський досвід та стійкі асоціації з продуктом і брендом. Покращення клієнтського досвіду віднесено до стратегічного завдання підприємства, яке в умовах цифрового середовища вирішується за рахунок фізичної та цифрової конвергенції.

Посилання

Tversky А., Kahneman D. Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Science, New Series. 1974. Vol. 185. No. 4157. (Sep. 27, 1974), Р. 1124–1131.

Kahneman D. Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux, 2013. 512 р.

Schelling Т.С., Bailey M.J., Fromm G. The life you save may be your own. Problems in public expenditure analysis. 1968. Vol. 127. Washington, DC : Brookings Institution. Р. 127–176.

Талер Р. Поведінкова економіка. Чому люди діють ірраціонально і як отримати з цього вигоду / пер. з англ. 3-тє вид. Київ : «Наш формат», 2022. 464 с.

Ariely D. Predictably Irrational. An Imprint of Harper Co Mins Publishers, 2008. 280 p.

Кривий В.І. Передумови виникнення поведінкової економіки. Науковий вісник Херсонського державного університету. Економічні науки. 2016. Вип. 18, С. 12–16. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_18/1/4.pdf

Повод, Т.М, Адвокатова, Н.О. Поведінкова економіка: сутність та концептуалізація поняття. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2020. Випуск 2. С. 213–221. URL: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/68/66

Марчишин Н. Роль поведінкової економіки в системі економічних наук. Вісник економіки. 2023. Вип. 3. С. 182–197. DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2023.03.182

Уманців Ю.М. Перспективи інституціональної та поведінкової теорій у ХХІ ст. Концептуально-методологічні трансформації економічної теорії ХХІ століття: монографія / Мазаракі А.А., Лагутін В.Д., Герасименко А.Г. та ін.; за ред. А.А. Мазаракі. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2021. С. 274–284.

Гудзь М. Поведінкова економіка в умовах війни: вплив емоцій на економічні рішення громадян. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-27

Клепікова О.А., Яценко Н.В., Гудкова А.В. Вплив основних напрямків розвитку поведінкової економіки на соціально-економічні процеси. Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка. 2022. Т. 27. Вип. 1. С. 82–86. DOI: https://doi.org/10.32782/2304-0920/1-91-12

Шубалий О.М., Косінський П.М. Поведінкова економіка та економічне зростання в контексті сталого розвитку. Наукові інновації та передові технології. Серія «Економіка». 2024. № 6(34). С. 1016–1027. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-6(34)

Pareto V. Manual of Political Economy. A Variorum Translation and Critical Edition. Reprint edited by Aldo Montesano et al. Oxford: Oxford University Press, 2013.

Keynes J.M. The General Theory of Employment, Interest and Money. Macmillan Cambridge University Press, 1936.

Barden Ph. Decoded: The Science Behind Why We Buy. John Wiley & Sons Inc, 2013. 270 р.

Goleman D. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam, 2005. 352 р.

Tversky А., Kahneman D. (1974) Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Science, New Series. vol. 185. no. 4157. (Sep. 27, 1974), pp. 1124–1131.

Kahneman D. (2013) Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux. 512 р.

Schelling Т. С., Bailey M. J., Fromm G. (1968) The life you save may be your own. Problems in public expenditure analysis. vol. 127. Washington, DC: Brookings Institution. pp. 127–176.

Taler R. (2022) Povedinkova ekonomika. Chomu liudy diiut irratsionalno i yak otrymaty z tsoho vyhodu [Behavioral economics. Why people act irrationally and how to benefit from it] / per. z anhl. 3-tie vyd. K.: «Nash format». 464 s. (in Ukrainian).

Ariely D. (2008). Predictably Irrational. An Imprint of Harper Co Mins Publishers. 280 p.

Kryvyi V.I. (2016). Peredumovy vynyknennia povedinkovoi ekonomiky [Prerequisites for the emergence of behavioral economics]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichni nauky, is. 18, pp. 12–16. Available at: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_18/1/4.pdf (in Ukrainian).

Povod, T. M, Advokatova, N. O. (2020) Povedinkova ekonomika: sutnist ta kontseptualizatsiia poniattia [Behavioral economics: essence and conceptualization of the concept]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika, is. 2, pp. 213–221. Available at: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/68/66 (in Ukrainian)

Marchyshyn N. (2023) Rol povedinkovoi ekonomiky v systemi ekonomichnykh nauk [The role of behavioral economics in the system of economic sciences]. Visnyk ekonomiky, is. 3, pp. 182–197. DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2023.03.182 (in Ukrainian)

Umantsiv Yu. M. (2021) Perspektyvy instytutsionalnoi ta povedinkovoi teorii u ХХI st. [Perspectives of institutional and behavioral theories in the 21st century.]. Kontseptualno-metodolohichni transformatsii ekonomichnoi teorii KhKhI stolittia : monohrafiia / Mazaraki A. A., Lahutin V. D., Herasymenko A. H. ta in.; za red. A.A. Mazaraki. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t. pp. 274–284 (in Ukrainian)

Hudz M. (2023) Povedinkova ekonomika v umovakh viiny: vplyv emotsii na ekonomichni rishennia hromadian [Behavioral economics in wartime: the impact of emotions on citizens' economic decisions]. Ekonomika ta suspilstvo, is. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-27 (in Ukrainian)

Klepikova O. A., Yatsenko N. V., Hudkova A. V. (2022) Vplyv osnovnykh napriamkiv rozvytku povedinkovoi ekonomiky na sotsialno-ekonomichni protsesy [The influence of the main directions of the development of behavioral economics on socio-economic processes]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia : Ekonomika, vol. 27, is. 1, pp. 82–86. DOI: https://doi.org/10.32782/2304-0920/1-91-12 (in Ukrainian)

Shubalyi O. M., Kosinskyi P. M. (2024) Povedinkova ekonomika ta ekonomichne zrostannia v konteksti staloho rozvytku [Behavioral economics and economic growth in the context of sustainable development]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii. Seriia «Ekonomika», no. 6(34), pp. 1016–1027. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-6(34) (in Ukrainian)

Pareto V. (2013) Manual of Political Economy. A Variorum Translation and Critical Edition. Reprint edited by Aldo Montesano et al. Oxford: Oxford University Press.

Keynes J. M. (1936) The General Theory of Employment, Interest and Money. Macmillan Cambridge University Press.

Barden Ph. (2013) Decoded: The Science Behind Why We Buy. John Wiley & Sons Inc. 270 р.

Goleman D. (2005) Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam. 352 р.

Опубліковано
2024-12-16
Як цитувати
Янковець, Т. (2024). ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА: ПОВЕДІНКОВІ ЕФЕКТИ У МАРКЕТИНГУ ТА БРЕНДИНГУ. Bulletin of Sumy National Agrarian University, (4 (100), 13-18. https://doi.org/10.32782/bsnau.2024.4.3