АГРОТРЕЙДИНГ НА ГЛОБАЛЬНОМУ РИНКУ ОРГАНІЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Анотація
Враховуючи недостатнє використання природних ресурсів, екологічні кризи, зростання населення та обмеження традиційних систем харчування, надзвичайно важливо наразі знайти напрями і методи досягнення сталого розвитку економіки в цілому і аграрного сектора зокрема. У цьому контексті актуальним є пошук альтернативних методів ведення сільського господарства та зміна у типовому споживанні продуктів харчування, особливий інтерес становить ринок органічної продукції. Практика органічного сільськогосподарського виробництва стає все більш поширеною, проте назріла необхідність вдосконалення існуючих методів організації виробництва, ефективного використання ресурсів та системи агротрейдингу, стимулювання експорту та регіонального розвитку. Ефективний агротрейдинг відкриває нові можливості для експорту й співпраці вітчизняним виробникам на глобальних ринках. Виходячи з цього, ця стаття присвячена розумінню можливостей розвитку виробництва, агротрейдингу та експорту української органічної продукції на світовий ринок. Для досягнення поставленої мети виникла необхідність дослідження специфіки динамічного зростання світового ринку органічних продуктів харчування, що включає визначення домінуючих факторів його розвитку, особливостей його регулювання, оцінку поточного стану, основних тенденцій та перспектив. У дослідженні наведено характеристику основних конкурентів на світовому ринку, сегментацію споживачів та досвід реалізації глобальних і національних програм розвитку та підтримки органічного сектору. В результаті дослідження було виявлено, що Україна має нереалізований експортний потенціал, який може бути реалізований за допомогою поєднання світових практик: активне використання маркетингових інструментів, державна підтримка органічного сектору та нарощування органічного виробництва через об'єднання виробників у кластери. Необхідно підвищити ефективність агротрейдингу який є невіддільною складовою діяльності сільськогосподарських підприємств і здатний забезпечити підвищення загальної результативності діяльності аграрних підприємств через оптимізацію витратної частини при вирощуванні та/або виробництві сільськогосподарської продукції, її переробці та реалізації.
Посилання
Mykhailova M., Yatsenko O., Zavadska Y., Afanasieva O., Haas R. (2023) The War in Ukraine and its Impact on Global Agricultural Trade. Die Bodenkultur: Journal of Land Management, Food and Environment, vol. 74, is. 2, pp. 91–105. DOI: https://doi.org/10.2478/boku-2023-0008
Sadovnyk O. V. (2020) Ahrotreidynh yak nevidiemna skladova rozvytku ekonomiky pidpryiemstv ahrobiznesu. KNEU. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e98c4f21-5adb-4935-8995-025294314992/content
Sadovnyk O. V. (2021) Innovatsiine pidpryiemnytstvo yak holovna skladova ahrotreidynhu v Ukraini. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/1d83974e-23a0-458c-9ec0-90597f2fd034/content
Bazaluk O., Yatsenko O., Zakharchuk O., Ovcharenko A., Khrystenko O., Nitsenko V. (2020) Dynamic Development of the Global Organic Food Market and Opportunities for Ukraine. Sustainability, no. 12(17). DOI: https://doi.org/10.3390/su12176963
Tsyhankova T., Yatsenko О., Zavadska Y. (2014) Global transformations of international organic agrofood markets. Scientific Journal “Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development”. Aleksandras Stulginskis University and Lithuanian Institute of Agrarian Economics. Kaunas. Vilnius, vol. 36, no.2, 3, pp. 425–434.
Meyers W. N., Karasova N., Yatsenko O. (2018) Highly marginal goods as source of export efficiency rise in agrarian sector. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, vol. 40, no. 4, pp. 577–586. DOI: http://doi.org/10.15544/mts.2018.50
U.S. Department of Agriculture. Organic. (2023). Available at: https://www.usda.gov/topics/organic
Organic International IFOAM. (2023). Available at: http://www.ifoam.bio/en/
The World of organic Agriculture 2023: web site. Available at: https://www.organic-world.net/yearbook/yearbook-2023/contents/download.html
FAOSTAT: web site. Available at: http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC
Ovcharenko A. S., Yatsenko O. M. (2018) Hlobalna problema prodovolchoi bezpeky ta perspektyvy orhanichnoho vyrobnytstva. Visnyk KhNAU. Seriia «Ekonomichni nauky», no. 1, pp. 332–343. DOI: https://doi.org/10.31359/2312-3427-2018-1-331
Organic World (2023). Available at: https://www.organic-world.net/yearbook/yearbook-2024.html
The World of Organic Agriculture 2019. (2020). Available at: https://www.organic-world.net/yearbook/yearbook-2024.html
Yatsenko O. (2013) Globalization determinants of raw materials markets development. International economic policy, no. 2 (19), pp. 63–95.
Organic Federation Ukraine (2023). Organic in Ukraine. Available at: https://organic.com.ua/
Ukrainian Agrarian Confederation (2019). Ukraine exports almost 100% of its organic produce to Europe. Available at: http://agroconf.org/content/mayzhe-100-organiki-ukrayina-eksportuie-do-ievropi
OrganicBiz (2023). It’s not your grandparents’ farm. Available at: https://organicbiz.ca/advancements-being-made-to-support-modern-organic-farmers/
Yatsenko O. M., Ovcharenko A. S. (2014) Dysproportsii ta perspektyvy formuvannia hlobalnoho rynku orhanichnoi prodovolchoi produktsii. Zbirnyk naukovykh prats «Ekonomika ta pidpryiemnytstvo», no. 33, pp. 83–97.
Reznikova Nataliia V., Rubtsova Maryna Y., Yatsenko Olha M. (2020) The role of innovation clusters in building up investment and innovation strategies in the crossborder cooperation context. Actual problems of international relations, no. 142, pp. 83–98. DOI: https://doi.org/10.17721/apmv.2020.142.1.85-98
Organic Federation Ukraine (2018) Organic in Ukraine. Available at: https://organic.com.ua/ukrayinski-organichni-vyrobnyky-na-biofach-2022/
Reznikova N., Bulatova O., Yatsenko O., Ivashchenko O. (2022) Fiscal instruments of regulatory competition in the face of challenges to macroeconomic stability during a pandemic COVID-19. Economic of Development, no. 21(2), pp. 35–41. DOI: https://doi.org/10.57111/econ.21(2).2022.35-41