МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВИМІРЮВАННЯ УСПІШНОСТІ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ В КОНТЕКСТІ ЗЕЛЕНОЇ ЕКОНОМІКИ
Анотація
Розширення доступу до світових торговельного простору, обумовлює потреби відстеження пріоритетних ринкових трендів, що містять вигідні можливості з боку отримання як прямого прибутку від продукції реалізації в торговій мережі, так і опосередкованої – у вигляді бюджетної підтримки певного типу, грантів, інвестицій, низько-відсоткових кредитних програм тощо. Зростання уваги споживачів та суспільних лідерів до зеленої економіки різнопланових масштабів та ракурсів, як важливої складової покращення стану довкілля, і однієї з основних компонентів тріади сталого розвитку, обумовлює зростання інтересу з боку топ-менеджерів, вчених, численних стейкхолдерів до стратегій екологічного маркетингу та його потенціалу, за рахунок визначення покращення як екологічних, так і економічних показників. Враховуючи популярність екологічного маркетингу, яку він здобув за останні десятиліття, слід відзначити, що в маркетинговій літературі відносно мало уваги приділено оцінці ефективності екологічного маркетингу, як в контексті побудови секторальних стратегій, так і на рівні бізнес-одиниці. Тому метою цієї статті є дослідити методологічне підґрунтя для оцінки ефективності зеленого маркетингу, і запропонувати відповідні методичні підходи. Окреслено різні підходи до економічної оцінки ефективності програм посилення зеленого маркетингу у світі, що змінюється. Наведено актуальні можливості для вимірювання та посилення своєї успішності для компаній і організацій будь-якого типу, яким потрібні практичні інструменти для управління та посилення участі за трендами зеленої економіки. Використовуючи дані з кількох джерел, автори з’ясували, що оцінку ефективності зеленого маркетингу можна обґрунтувати різними методами, критеріями та шкалами, які використовуються для оцінки зеленого маркетингу. Однак ці методи описуються десятками авторів і містять великі обсяги досліджень, що важко інтерпретувати, не розкриваючи особливості кожного із застосовних підходів. Особливістю цих досліджень є опитування, що містять багато факторів регіонального регулювання, доступу до стимулів та особистісного професіоналізму. Внесок нашого дослідження зосереджений на пропонуванні добре обґрунтованих керівних принципів для оцінки ефективності зеленого маркетингу в сучасній організації, застосовуючи сучасні інструменти СЕМ (Системи екологічного менеджменту) на стратегічному, тактичному та операційному рівнях.
Посилання
Гринів Л.С. Екологічно збалансована економіка: проблеми теорії: монографія. Львів : ЛНУ ім. І.Франка, 2001. 240 с.
ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT). Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування. Видання офіційне. Київ : ДП «УкрНДНЦ». 2016. 29 с. URL: https://zakon.isu.net.ua/sites/default/files/normdocs/dstu.pdf
Сокур М.І. та ін. Екологічна безпека та економіка: монографія. Кременчук : ПП Щербатих О. В., 2020. 240 с.
Коростова І.О., Гончар В.В. Екологічний маркетинг. Університетська наука-2016: Міжнар. наук.-техн. конф. (Маріуполь, 19-20 травня 2016 з.) Маріуполь : ГВУЗ «ПГТУ», 2016. Т. 3. С. 64–65.
Коростова І.О. Екологічний маркетинг в промисловості. Сучасні тенденції та перспективи розвитку системи управління в Україні та світі: Міжн. наук.-практ. конф. (м. Київ, 16-17 березня 2017 р.) Київ : Державний університет телекомунікацій, Навчально-науковий інститут менеджменту та підприємництва, 2017. С. 182–184.
Мельник Л.Г. Екологічна економіка: підручник. Суми : ВТД «Університетська книга», 2002. 346 с.
Особливості соціально-економічного поступу національної економіки в умовах інформаційно-технологічних викликів: колективна монографія / за наук. ред. к.е.н., проф. Квасній Л. Г., к.е.н., доц. Татомир І. Л. Трускавець : Посвіт, 2020. 338 с. URL: https://ir.vtei.edu.ua/g.php?fname=26582.pdf
Шевчук В.Я. Макроекономічні проблеми сталого розвитку. Київ : Гео-принт, 2006. 200 с.
Barry Sadler. International study of the effectiveness of environmental assessment: final report: environmental assessment in a changing world: evaluating practice to improve performance. Canadian Environmental Assessment Agency, International Association for Impact Assessment. Publisher : Minister of Supply and Services Canada, Ottawa, 1996. 248 p. URL: https://search.worldcat.org/title/317254078
Bekmagambetova Dinara. Two-Thirds of North Americans Prefer Eco-Friendly Brands, Study Finds. By Jan 10, 2020. URL: https://www.barrons.com/articles/two-thirds-of-north-americans-prefer-eco-friendly-brands-study-finds-51578661728
Butlin, John. Our common future. By World commission on environment and development. Journal of International Development. London : Oxford University Press, 1987. Т. 1. № 2. С. 284–287. DOI: https://doi.org/10.1002/jid.338 0010208
Bigg Tom,. Development Governance and the Green Economy: A Matter of Life and Death? Review of Policy Research. 2011. Vol. 28(5). P. 459–465.
Chen H.C., Yang C.H. Applying a multiple criteria decision-making approach to establishing green marketing audit criteria. Journal of Cleaner Production. 2019. Vol. 210. P. 256–265. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.10.327
Explaining ISO 14007 and 14008 by case study. Introduction and application of ISO 14007 and 14008 ISO 14007 Guidelines for determining environmental costs and benefits & ISO 14008 Monetary valuation of environmental impacts and related aspects Applied in a Case Study for a Stock Holding Investment Company by the Conveners of the ISO Workgroups in TC 207/SC1: WG 7 - ISO 14008 Bengt Steen, Chalmers University of Technology, Gothenburg, Sweden and SIS WG 8 - ISO 14007 Franz Knecht, CONNEXIS AG - ESG Advisory Basel, Switzerland, and SNV 09.11.2020. 27 p. URL: https://committee.iso.org/files/live/sites/tc207sc1/files/Explaining%20%20ISO%2014007%20and%2014008%20by%20case%20study%20-December.pdf
Naden Clare. New standard helps SMEs get ahead with ISO 14001. Tagged as EnvironmentManagement systems. Published on 9 May 2019. URL: https://www.iso.org/news/ref2393.html
Ottman J.A. The New Rules of Green Marketing. Strategies, Tools and Inspiration for Sustainable Branding. New York: Routledge. In book: The New Rules of Green marketing. 2017. P. 43–55. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351278683-3
Papadas K.K., Avlonitis G.J., Carrigan M. Green marketing orientation: conceptualization, scale development and validation. Journal of Business Research. 2017. Vol. 80. P. 236–246. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.05.024
Rex E., Baumann H. Beyond ecolabels: what green marketing can learn from conventional marketing. Journal of Cleaner Production. 2007. Vol. 15(6). P. 567–576. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2006.05.013
Saxena S. Are they really green: flipping the second side of green marketing coin - a critical analysis using selected cases? Amity Global Business Review. 2015. Vol. 10. P. 110–113.
Skackauskiene I., Vilkaite-Vaitone, N. Methodological perspective of evaluation of green marketing performance. Economics and Business. 2019. Vol. 33. P. 183–191. DOI: https://doi.org/10.2478/eb-2019-0013
Vilkaite-Vaitone N., Skackauskiene I. Green marketing orientation: evolution, conceptualization and potential benefits. Open Economics. 2019. Vol. 2(1). P. 53–62. DOI: https://doi.org/10.1515/openec-2019-0006
Zampese E.R.S., Moori R.G., Caldeira A. Green marketing as a mediator between supply chain management and organizational performance. Revista de Administracao Mackenzie. 2016. Vol. 17(3). P. 183–211.
Zhang L., Fu J. Performance evaluation of the green marketing of circular economy based on the combination of expert evaluation of neural network. 3 rd Asian Pacific Conference on Energy, Environment and Sustainable Development. 2017. P. 56–62. DOI: https://doi.org/10.12783/dteees/apees2017/7657
Ghryniv L. S. (2001) Ekologhichno zbalansovana ekonomika: problemy teoriji [Ekologhichno zbalansovana ekonomika: problemy teoriji]: monoghrafija. Lviv: LNU im. I. Franka.
DSTU ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT). Systemy ekologhichnogho upravlinnja. Vymoghy ta nastanovy shhodo zastosovuvannja. Vydannja oficijne. (2016) Kyiv: DP «UkrNDNC», 29 p. Available at: https://zakon.isu.net.ua/sites/default/files/normdocs/dstu.pdf
Sokur M.I. ta in. (2020) Ekologhichna bezpeka ta ekonomika. Ekologhichna bezpeka ta ekonomika. Kremenchuk: PP Shcherbatykh O. V., 240 p.
Korostova I. O., Ghonchar V. V. (2016) Ekologhichnyj marketyngh. [Ekologhichnyj marketyngh]. Mariupol: GhVUZ «PGhTU».
Korostova I. O. (2017) Ekologhichnyj marketyngh v promyslovosti. Suchasni tendenciji ta perspektyvy rozvytku systemy upravlinnja v Ukrajini ta sviti [Ekologhichnyj marketyngh v promyslovosti. Suchasni tendenciji ta perspektyvy rozvytku systemy upravlinnja v Ukrajini ta sviti]. Kyiv: Derzhavnyj universytet telekomunikacij, Navchaljno-naukovyj instytut menedzhmentu ta pidpryjemnyctva.
Meljnyk L. Gh. (2002) Ekologhichna ekonomika [Ekologhichna ekonomika]. Sumy: VTD «Universytetsjka knygha».
Kvasnii L. H., Tatomyr I. L. (eds.) (2013) Osoblyvosti socialjno-ekonomichnogho postupu nacionaljnoji ekonomiky v umovakh informacijno-tekhnologhichnykh vyklykiv: kolektyvna monoghrafija [Osoblyvosti socialjno-ekonomichnogho postupu nacionaljnoji ekonomiky v umovakh informacijno-tekhnologhichnykh vyklykiv: kolektyvna monoghrafija] Truskavecj: Posvit.
Shevchuk V. Ja. (2006) Makroekonomichni problemy stalogho rozvytku [Makroekonomichni problemy stalogho rozvytku]. Kyiv: Gheo-prynt.
Barry Sadler (1996) International study of the effectiveness of environmental assessment: final report: environmental assessment in a changing world: evaluating practice to improve performance. Canadian Environmental Assessment Agency, International Association for Impact Assessment. Publisher: Minister of Supply and Services Canada, Ottawa. 248 p. Available at: https://search.worldcat.org/title/317254078
Bekmagambetova Dinara (January 10, 2020) Two-Thirds of North Americans Prefer Eco-Friendly Brands, Study Finds. Available at: https://www.barrons.com/articles/two-thirds-of-north-americans-prefer-eco-friendly-brands-study-finds-51578661728.
Butlin John (1987) Our common future. By World commission on environment and development. LJournal of International Development. ondon, Oxford University Press. Vol. 1, no. 2, pp. 284–287. DOI: https://doi.org/10.1002/jid.338 0010208
Bigg Tom (2011) Development Governance and the Green Economy: A Matter of Life and Death? Review of Policy Research, vol. 28(5), pp. 459–465.
Chen H. C., Yang C. H. (2019) Applying a multiple criteria decision-making approach to establishing green marketing audit criteria. Journal of Cleaner Production, vol. 210, pp. 256–265. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.10.327
Explaining ISO 14007 and 14008 by case study. Introduction and application of ISO 14007 and 14008 ISO 14007 Guidelines for determining environmental costs and benefits & ISO 14008 Monetary valuation of environmental impacts and related aspects Applied in a Case Study for a Stock Holding Investment Company by the Conveners of the ISO Workgroups in TC 207/SC1: WG 7 - ISO 14008 Bengt Steen, Chalmers University of Technology, Gothenburg, Sweden and SIS WG 8 - ISO 14007 Franz Knecht, CONNEXIS AG - ESG Advisory Basel, Switzerland, and SNV 09.11.2020. 27 p. Available at: https://committee.iso.org/files/live/sites/tc207sc1/files/Explaining%20%20ISO%2014007%20and%2014008%20by%20case%20study%20-December.pdf
Naden Clare (May 9, 2019) New standard helps SMEs get ahead with ISO 14001. Tagged as EnvironmentManagement systems. Available at: https://www.iso.org/news/ref2393.html
Ottman J. A. (2017) The New Rules of Green Marketing. Strategies, Tools and Inspiration for Sustainable Branding. New York: Routledge. In book: The New Rules of Green marketing, pp. 43–55. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351278683-3
Papadas K. K., Avlonitis G. J., Carrigan M. (2017) Green marketing orientation: conceptualization, scale development and validation. Journal of Business Research, vol. 80, pp. 236–246. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.05.024
Rex E., Baumann H. (2007) Beyond ecolabels: what green marketing can learn from conventional marketing. Journal of Cleaner Production, vol. 15(6), pp. 567–576. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2006.05.013
Saxena S. (2015) Are they really green: flipping the second side of green marketing coin - a critical analysis using selected cases? Amity Global Business Review, vol. 10, pp. 110–113.
Skackauskiene I., Vilkaite-Vaitone N. (2019) Methodological perspective of evaluation of green marketing performance. Economics and Business, vol. 33, pp. 183–191. DOI: https://doi.org/10.2478/eb-2019-0013.
Vilkaite-Vaitone N., Skackauskiene I. (2019) Green marketing orientation: evolution, conceptualization and potential benefits. Open Economics, vol. 2(1), pp. 53–62. DOI: https://doi.org/10.1515/openec-2019-0006
Zampese E. R. S., Moori R. G., Caldeira A. (2016) Green marketing as a mediator between supply chain management and organizational performance. Revista de Administracao Mackenzie, vol. 17(3), pp. 183–211.
Zhang L., Fu J. (2017) Performance evaluation of the green marketing of circular economy based on the combination of expert evaluation of neural network. 3 rd Asian Pacific Conference on Energy, Environment and Sustainable Development. Pp. 56–62. DOI: https://doi.org/10.12783/dteees/apees2017/7657