МАРКЕТИНГОВІ ПРОЄКТИ: СУТНІСТЬ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ

Ключові слова: проєкт, маркетинговий проєкт, класифікація маркетингових проєктів, управління проєктами

Анотація

У сучасному висококонкурентному бізнес-середовищі ефективні управлінські практики мають важливе значення для успішної діяльності підприємства. В рамках проєктного управління маркетингові проєкти займають особливе місце і відіграють ключову роль в успішному функціонуванні будь-якого підприємства, а ефективне управління цими проектами є ключем до досягнення маркетингових цілей та оптимізації використання ресурсів. Ефективне планування, координація та реалізація маркетингових проектів має важливе значення для досягнення стратегічних цілей підприємства, однак управління маркетинговими проектами відрізняється від управління проектами в інших сферах через свої специфічні вимоги та характеристики. Інформаційну базу дослідження становлять наукові публікації іноземних і вітчизняних вчених. В статті досліджені теоретичні підходи до визначення проєктів, маркетингових проєктів та запропоновано класифікація маркетингових проєктів. Для досягнення мети дослідження були використані методи узагальнення, теоретичний метод, метод порівняльного аналізу, групування. Визначено, що маркетинговий проєкт представляє собою послідовність унікальних, спланованих і взаємопов’язаних заходів, спрямованих на досягнення конкретних маркетингових цілей та включає чітко визначені терміни, бюджет, команду, керівництво, форму реалізації та контролю. Дослідження різних підходів до класифікації проєктів дозволило запропонувати систему класифікації маркетингових проєктів, що включає різні ознаки, серед яких, такі, як спрямованість маркетингового проєкту, бюджет маркетингового проєкту, термін виконання маркетингового проєкту, характеристики маркетингового проєкту та класифікація проєктів в залежності від функцій маркетингу. Застосування системи класифікації маркетингових проєктів допоможе підприємствам більш ефективно застосовувати принципи управління проєктами, ефективно визначати пріоритети розподілу ресурсів, обирати відповідні методології та адаптувати підходи до управління проєктами відповідно до специфічних характеристик і цілей кожного маркетингового проєкту.

Посилання

Besner C., Hobbs B. An empirical identification of project management toolsets and a comparison among project types. Project Management Journal, 2012. Vol. 43.5. P. 24-46. DOI: https://doi.org/10.1002/pmj.21292

Dvir D., Sadeh A., Malach-Pines A. Projects and project managers: The relationship between project managers' personality, project types, and project success. Project Management Journal, 2006. Vol. 37.5. P. 36-48. DOI: https://doi.org/10.1177/875697280603700505

Kerzner H. Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. John Wiley & Sons, 2017.

King Crystal. How To Manage Marketing Projects Effectively? Ranktracker: веб-сайт. URL: https://www.ranktracker.com/blog/how-to-manage-marketing-projects-effectively/ (дата звернення: 17.05.2023).

Müller R., Turner R. The influence of project managers on project success criteria and project success by type of project. European management journal, 2007. Vol. 25.4. P. 298-309. DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2007.06.003

Project Management Institute. Веб-сайт URL: https://www.pmi.org/ (дата звернення: 17.05.2023).

Shenhar A.J., Dvir D. Toward a typological theory of project management. Research policy, 1996. Vol. 25.4. P. 607-632. DOI: https://doi.org/10.1016/0048-7333(95)00877-2

Shenhar A.J. One size does not fit all projects: Exploring classical contingency domains. Management science, 2001. Vol. 47.3. P. 394-414 DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.47.3.394.9772

Turner J. Rodney The Handbook of Project-Based Management. Improving the Process for Achieving Strategic Objectives. McGraw-Hill Companies, London, 1999

What Is Marketing Project Management? Definitions, Phases, Steps, & How To Organize Your Projects. СоSchedule: веб-сайт. URL: https://coschedule.com/marketing/marketing-management/marketing-project-management (дата звернення: 17.05.2023).

Wheelwright S.C., Clark K.B.. Creating project plans to focus product development. Harvard Business School Pub., 1992.

Wysocki R.K. Effective project management: traditional, agile, extreme. John Wiley & Sons, 2011.

Голіцин А.М. Управління маркетинговими проєктами як стратегічна необхідність розвитку сучасного бізнесу. Інституціалізація як фактор забезпечення розвитку системи інвестиційно-інноваційної безпеки України : колективна монографія / За заг. ред. О. Л. Гальцової. Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2019. 488 с., С.365-381

Шевченко Н.В., Давиденко, М.В. Особливості реалізації маркетингових проєктів у системі проєктного менеджменту. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки, 2017. Вип. 47. С. 41-47.

Besner C., Hobbs B. (2012). An empirical identification of project management toolsets and a comparison among project types. Project Management Journal, vol. 43(5), pp. 24-46. DOI: https://doi.org/10.1002/pmj.21292

Dvir D., Sadeh A., & Malach-Pines A. (2006). Projects and project managers: The relationship between project managers' personality, project types, and project success. Project Management Journal, vol. 37(5), pp. 36-48. DOI: https://doi.org/10.1177/875697280603700505

Kerzner H. (2017). Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. John Wiley & Sons.

King C. (2022). How To Manage Marketing Projects Effectively? Ranktracker. Available at: https://www.ranktracker.com/blog/how-to-manage-marketing-projects-effectively/ (accessed 17.05.2023)

Müller R., & Turner R. (2007). The influence of project managers on project success criteria and project success by type of project. European management journal, vol. 25(4), pp. 298-309. DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2007.06.003

Project Management Institute. Available at: https://www.pmi.org/ (accessed 17.05.2023)

Shenhar A.J. (2001). One size does not fit all projects: Exploring classical contingency domains. Management science, vol. 47(3), pp. 394-414. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.47.3.394.9772

Shenhar A.J., Dvir D. (1996). Toward a typological theory of project management. Research policy, vol. 25(4), pp. 607-632. DOI: https://doi.org/10.1016/0048-7333(95)00877-2

Turner J. Rodney (1999). The Handbook of Project-Based Management. Improving the Process for Achieving Strategic Objectives. McGraw-Hill Companies, London.

What Is Marketing Project Management? Definitions, Phases, Steps, & How To Organize Your Projects (2022). СоSchedule. Available at: https://coschedule.com/marketing/marketing-management/marketing-project-management (accessed 17.05.2023)

Wheelwright S.C., & Clark K.B. (1992). Creating project plans to focus product development. Harvard Business School Pub, pp. 70-82.

Wysocki, R.K. (2011) Effective project management: traditional, agile, extreme. John Wiley & Sons.

Shevchenko N.V., Davydenko M.V. (2017) Osoblyvosti realizatsii marketynhovykh proiektiv u systemi proiektnoho menedzhmentu [Features of marketing project implementation in the project management system]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 47, pp. 41-47.

Holitsyn A.M. (2019). Upravlinnia marketynhovymy proiektamy yak stratehichna neobkhidnist rozvytku suchasnoho biznesu. [Marketing project management as a strategic necessity for modern business development]. Instytutsializatsiia yak faktor zabezpechennia rozvytku systemy investytsiino-innovatsiinoi bezpeky Ukrainy : kolektyvna monohrafiia [Institutionalization as a Factor in Ensuring the Development of the Investment and Innovation Security System of Ukraine: a collective monograph]. Zaporizhzhia : Vydavnychyi dim «Helvetyka», рр.3 65-381.

Опубліковано
2023-11-25
Як цитувати
Бойко, І., Турчина, М., & Тур, О. (2023). МАРКЕТИНГОВІ ПРОЄКТИ: СУТНІСТЬ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ. Bulletin of Sumy National Agrarian University, (4 (96), 19-25. https://doi.org/10.32782/bsnau.2023.4.4