Концепція маржинального прибутку як інструменту інформаційної підтримки управлінських рішень та стимулювання персоналу підприємств готельного бізнесу

Ключові слова: оцінка діяльності та стимулювання управлінського персоналу, маржинальний прибуток, постійні та дискреційні витрати, центр прибутку, система цілей, дивізіональна організаційна структура

Анотація

У статті досліджується можливість впровадження на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу концепції маржинального прибутку в якості інструменту інформаційно-аналітичного забезпечення прийняття управлінських рішень, оцінки діяльності та стимулювання керівного персоналу підприємств сфери готельно-ресторанного бізнесу. Проаналізовано структуру технологічного процесу виробництва послуг розміщення на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу. Обґрунтовано, що структура матеріального трансформаційного процесу готелю має визначальний вплив на його організаційну побудову. Виявлено, що найбільш доцільною калькуляційною одиницею для послуги розміщення є показник «ліжко-днів», диференційований в розрізі окремих позицій номерного фонду готелю. Обґрунтовано, що з точки зору стимулювання ефективної роботи менеджменту нижчих ієрархічних рівнів дивізіональна організаційна структура і сформовані на її основі центри прибутку/інвестицій дивізіонального рівня мають беззаперечну перевагу над функціональною організаційною структурою, оскільки менеджер дивізіону отримує повноваження впливати на весь комплекс монетарних показників (функціональні витрати та доходи), які формують інтегральний результат діяльності у формі прибутку. Доведено, що формування змінної складової оплати праці менеджменту центрів відповідальності 2-го ієрархічного рівня на основі показника дивізіонального маржинального прибутку за мінусом контрольованих постійних та дискреційних витрат дозволяє оптимальним чином ув’язати ефективність їх роботи з рівнем їх монетарної винагороди. Висвітлено недоліки концепції валового та операційного прибутку в якості критеріїв прийняття управлінських рішень, інструментів оцінки діяльності та стимулювання управлінського персоналу, які полягають у наявності в структурі розрахунку зазначених показників не релевантних та неконтрольованих статей витрат.

Посилання

Бутинець Ф.Ф., Давидюк Т.В., Малюга Н.М., Чижевська Л.В. Бухгалтерський управлінський облік : підручник для студентів спеціальності 7.050106 «облік і аудит» вищих навчальних закладів. Житомир : ПП «Рута», 2002. 480 с.

Голов С. Ф. Управлінський облік : підручник. Київ : Лібра, 2003. 704 с.

Нападовська Л. В. Управлінський облік : підруч. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Книга, 2004. 544 с.

Хорнгрен Ч. Т. Управленческий учет. Санкт-Петербург : Питер, 2012. 373 с.

Друрі К. Управлінський і виробничий облік. Москва : ЮНІТІ, 2002. 1071 с.

Ewert R., Wagenhofer A. Interne Unternehmensrechnung. Wiesbaden: Springer Gabler, 2014. 744 s.

Reichmann T. Controlling mit Kennzahlen und Management-Tools. München: Vahlen, 2006. 941 p.

Hänssler K. H. Management in der Hotellerie und Gastronomie: Betriebswirtschaftliche Grundlagen. Berlin: De Gruyter Oldenbourg, 2016. 557 s.

П(С)БО №16 «Витрати» затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14.06.00 № 131.

Butynets, F.F., Davydiuk, T.V., Maliuha, N.M. & Chyzhevska, L.V. (2002). Bukhhalterskyi upravlinskyi oblik [Management accounting]. Zhytomyr: Ruta. [in Ukrainian]

Holov, S.F. (2003). Upravlinskyi oblik [Management accounting]. Kyiv: Libra. [in Ukrainian]

Napadovska, L.V. (2004). Upravlinskyi oblik [Management accounting]. Kyiv: Knyha. [in Ukrainian]

Horngren, Ch.T. (2012). Upravlencheskiy uchet [Management accounting]. Sankt-Peterburg: Piter. [in Russian]

Druri K. (2002). Upravlinskyi i vyrobnychyi oblik [Management and production accounting]. Moscow: UNITI. [in Russian]

Ewert, R. & Wagenhofer, A. (2014). Interne Unternehmensrechnung. Wiesbaden: Springer Gabler.

Reichmann, T. (2006). Controlling mit Kennzahlen und Management-Tools. München: Vahlen.

Hänssler, K.H. (2016). Management in der Hotellerie und Gastronomie: Betriebswirtschaftliche Grundlagen. Berlin: De Gruyter Oldenbourg.

Polozhennia (standarty) bukhhalterskoho obliku №16 «Vytraty» zatverdzheno nakazom Ministerstva finansiv Ukrainy vid 14.06.00 №131 [Accounting regulations (standards) №16 "Expenses" approved by the order of the Ministry of Finance of Ukraine dated of 14.06.00 №131] [in Ukrainian].

Опубліковано
2022-06-30
Як цитувати
Шулла, Р., Колісник, Г., & Попик, М. (2022). Концепція маржинального прибутку як інструменту інформаційної підтримки управлінських рішень та стимулювання персоналу підприємств готельного бізнесу. Bulletin of Sumy National Agrarian University, (1 (91), 10-20. https://doi.org/10.32782/bsnau.2022.1.2
Розділ
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВА